This entry is part 2 of 5 in the series Octalysis keretrendszer

A Magasztos cél az első az Octalysis nyolc Mély Motivációja közül. Ez a hajtóerő akkor, amikor az embereket valami olyan dolog viszi előre, ami önmaguknál sokkal nagyobb méretű vagy jelentőségű.

A játékok gyakran alkalmazzák ezt a MM-t. Gyakran a pusztulás szélén áll a világ, és valahogy te, mint játékos vagy az egyetlen alkalmas személy, akinek megvan a lehetősége és a képessége is, hogy ezt megakadályozza. Ismerősen cseng?

Az Octalysis blogján részletes leírások találhatók a rendszer egyes részeiről, ebben a sorozatban ezeket adjuk közre magyarul, érthető példákkal kiegészítve.

Az Octalysis #1 Mély Motivációja

No de mi a helyzet a való élettel? Vajon itt is találkozunk olyan ügyekkel, amelyek nálunk magasztosabb céllal rendelkeznek?

Gondolkodtál már azon, hogy

  • az emberek miért tesznek fel információkat a Wikipédiára? Mi készteti őket arra, hogy akár órákat töltsenek egy olyan honlap tartalmának frissítésével, ami nem is fizet nekik?
  • az emberek miért olyan lojálisak az Apple termékekhez? Olyannyira, hogy már az előtt tudják, hogy meg akarják venni a következő terméket, még mielőtt le nem lepleznék azt?
  • miért olyan erősek az egyetemek közti rivalizálások, amelyek akár kisebb-nagyobb csínyeket, esetleg erőszakot is magukba foglalnak?
  • extrém esetben az emberek miért válnak mártírrá és áldozzák fel magukat? Ez minden bizonnyal nem természetes, és semmilyen pozitív változást nem okozhat egy ilyesfajta áldozat.

Mi is az a Magasztos cél?

A Magasztos cél miatt érezzük szükségét annak, hogy csatlakozzunk egy nálunk sokkalta nagyobb ügyhöz. Amikor ez a hajtóerő megjelenik, a résztvevők azért csatlakoznak a rendszerünkhöz és cselekednek, mert nem csupán előnyös számukra, hanem mert egy ügy hősei lehetnek.

Amikor a folyamatodat vagy termékedet mély és őszinte szenvedély vezérli egy nagyobb jelentés felé, mások is hinni akarnak ebben és csatlakozni hozzád az utadon, akár jár érte kézzel fogható jutalom, akár nem (ami gyakran a #4 Mély Motivációhoz, a Tulajdonhoz kapcsolódik).

Itt történik a varázslat. A Magasztos célt felhasználva aktív résztvevőket szerezhetsz a folyamatodba, és növelheted a (vásárlói) csoportod méretét az ő saját szenvedélyük és elköteleződésük mentén, amelyek az általad képviselt ügyhöz kapcsolódnak.

A Magasztos cél a Játékos életútjának többnyire minden szakaszában felhasználható, de leggyakrabban a folyamat elején találkoznak vele a felhasználók, a Felfedezés és Betanulás fázisokban.

Vajon hogyan lehet ezt a Mély Motivációt a saját folyamatodba belecsempészni?

Lentebb kifejtünk öt olyan Magasztos célhoz tartozó játékmechanizmust, amelyet a saját folyamatodban használva építheted az elköteleződést, a motivációt, és a hűséget. Minden leírásban hozunk példákat is az aktív használatra.

Narratíva (°10 mechanizmus)

A játékok többsége valamilyen narratívával indul, amely kontextust ad a játékosnak arról, hogy MIÉRT érdemes játszania. A narratívák többségében meg kell menteni a világot, egy hercegnőt, vagy éppen megoldani egy ügyet. Miért ne használnánk mi is a saját folyamatainkban?

A Magasztos cél egyik legegyszerűbb felhasználása egy magával ragadó narratíván keresztül történhet. A narratíva segítségével ugyanis bemutathatsz egy történetet az embereknek arról, hogy milyen ügyhöz is járulhatnak hozzá, ha csatlakoznak hozzád.

A Sea Hero Quest tipikus példája a narratíva használatának. A történet szerint egy tengerész elveszti az emlékeit, amelyek egy részét a naplójában vezetett, a fia pedig úgy akar segíteni rajta, hogy tengerre száll és összegyűjti újra az emlékeket. Jéghegyeket kell kerülgetni, tengeri szörnyeket fotózni, és navigálni.

A játékot játszva akár anonim módon is hozzájárulhatsz, hogy az adataidat továbbítsák egy kutatóközpontba. 2 percnyi játék körülbelül 5 órányi normál kutatással végzett adatot szolgáltat, amit a demencia elleni kutatásban használnak fel. Sosem volt még egyszerűbb játszva segíteni.

Az emberiség hőse (°27 mechanizmus)

Ha sikerül egy világméretű missziót beépíteni a saját folyamataidba, akkor megpróbálhatod még egy kicsit mélyebbre vinni a felhasználóidat. A feladatod ilyenkor az, hogy az általad a felhasználóktól elvárt cselekvésekhez olyan dolgokat kapcsolsz, amik jobbá teszik a világot.

Egy cég remekül kiaknázta az Emberiség Hősének koncepcióját: a TOM’s cipőmárka ugyanis azt teszi, hogy ha vásárolsz tőlük egy pár cipőt, akkor egy ugyanolyat küldenek egy harmadik világbeli rászorulónak. Az ötlet, miszerint cipőt adhatsz egy rászoruló lábára minden egyes alkalommal, amikor vásárolsz, rettentően motiváló tud lenni. Ezen felül, amikor a másik fél megkapja az ajándék cipőket, akkor elmeséli a környezetében, hogy mi és miért történt vele – ez pedig a Közszemle nevű mechanizmus (°64), ami a #5 Közösségi befolyás alá tartozik.

Elitizmus (°26 mechanizmus)

Ha megengeded a felhasználóidnak, hogy valamilyen alapon – közös érdeklődés, közös ellenség, etnikai háttér, satöbbi – egy büszkeségre okot adó csoportot hozzanak létre, sokkal mélyebben elköteleződnek az ügyed mellett.

Az elitizmus csoportos büszkeséget hoz létre, ami azzal jár, hogy a csoport tagjai hajlandóak különböző dolgokat megtenni azért, hogy megőrizzék ezt az érzést a csoporton belül. A csoport akár megpróbálhatja a rivális csapatokat “felpiszkálni”, amely akár egy egészséges versenyhez is vezethet.

Talán az egyik legismertebb példája az elitizmusnak és a csoportok versengésének a két brit egyetem, az Oxfordi és a Cambridge-i közti rivalizálás. A tanulmányi front mellett az 1829 óta évente megrendezett evezősverseny a leglátványosabb megjelenése az elit csoportok közötti versengésnek.

Mindkét oldal úgy hiszi, hogy a köztük lévő rivalizálás mindannyiuknál nagyobb és fontosabb, és ebben a szellemben rengeteg irracionális dolgot is megtesznek, amit az egyetemük büszke hallgatójaként kötelességüknek éreznek. Habár az ilyen versengés szórakoztató, és növeli az elköteleződést a hallgatókban, ki nyer ezzel a legtöbbet? Maguk az egyetemek.

Ami ennél is fontosabb hosszú távon, az az, hogy ez az elköteleződés hosszú távon megmarad az Alma Mater felé, hiszen évekkel később, amikor a hallgatókból dolgozó emberek lesznek, akkor az öregdiákok táborát fogják erősíteni, így pedig a versengés helyét az iskola támogatása veszi át.

A kezdők szerencséje (°23 mechanizmus)

Ez a legbelül érzett hívogató szó megtestesülése. Emiatt hiszik azt a résztvevők, hogy az ő végzetükben megírtak valamit – a kezdők szerencséje pedig adja alájuk a lovat.

Ezt a mechanizmust felhasználva a felhasználó úgy érezheti, hogy azon kevés kiválasztottak egyike, akiknek itt és most cselekednie kell. Amikor egy játékos a játék első pár órájában talál egy olyan nagy erejű kardot, amivel még a veterán játékosok sem büszkélkedhetnek, esélyes, hogy nem fogja abbahagyni a játékot ennyire az elején. Egy játéktervező remekül összekötheti ezt a mechanizmust a #5 Mély Motiváció (Közösségi befolyás) csoportjában található Dicsekvéssel (°64 mechanizmus), amely során a játékos önmaga elbüszkélkedhet a saját eredményeivel vagy épp jutalmaival.

Ingyen ebéd (°24 mechanizmus)

A világméretű magasztos célok mellett, ha valamilyen egyébként fizetős dolgot ingyen elérhetővé teszel, amely egy nagyobb közösséghez vagy célhoz kapcsolódik, akkor a felhasználók hálásak lesznek.

A Spoleto egy több országban is jelen levő étteremlánc. A nemzetközi nőnap jegyében 2013-ban akciót hirdetett: ha egy hölgy bemegy hozzájuk, és a kasszánál azt mondja, hogy “Gyönyörű vagyok”, akkor nem kell fizetnie. Kiválóan támogatta az akció a nőnapot és egy pozitív üzenetet közvetített, ráadásul a résztvevők önbecsülését is növelte.

Itt egy videó összefoglaló:

Legyen hihető

Habár a Magasztos cél mint motiváció  mérhetetlenül erős tud lenni, ugyanilyen erővel tud visszafelé elsülni. Ha egy hulladékégető azzal próbálja reklámozni magát, hogy ők “a világ megtisztításán dolgoznak”, akkor amellett, hogy nem szereznek követőket, rengeteg támadásnak teszik ki önmagukat.

Ha te mélyen hiszel abban, hogy a szolgáltatásod vagy a terméked egy egyetemes jót vagy magasztos célt szolgál, akkor jó esélyed van arra, hogy ezt kommunikálva követőket szerezz, akik szeretnének csatlakozni a te küldetésedhez.

Series Navigation<< A legerősebb gamification rendszer, az Octalysis (bevezető)#2 Mély Motiváció: Fejlődés és teljesítmény >>

1 Comment

A legerősebb gamification rendszer, az Octalysis (bevezető) « Kollektíva · 2017-11-11 at 23:44

[…] #1 Mély Motiváció: Értelem és magasztos cél […]

Comments are closed.

Nem engedheted meg, hogy lemaradj.

A legfrissebb tippek, trükkök, technikák saját magad és a csoportod fejlesztéséhez - ezt adja a Kollektíva.