Két bejegyzésen keresztül meséltem arról, hogyan készültem én, mint előadó a TEDxYouth@Budapestre, és hogyan készült a beszéd, amit előadtam. Most pedig felboncoljuk: hogyan mondjam el, a közönség mit lásson, és hogyan tartsam fejben a rengeteg részletet?

tedx3_00-1024x768

Előadástechnika: így hangozzon

A hallgatóság figyelmét vagy úgy tudod a leggyorsabban elveszíteni, ha nem vagy érthető, vagy úgy, hogy nem vagy hallható. Szerencsére profi hangtechnikánk volt, a hallhatóságot biztosították. Az érthetőségre kellett figyelnem, ez pedig nem is olyan egyszerű dolog.

Halálos iramban

Alapjáraton is gyors a beszédtempóm, erre nagyon kellett figyelnem: ha hadarok, akkor a poénok nem fognak ülni, elharapom a szavakat, nem értik a mondanivalót, és értelmetlen lesz az egész beszéd. Nem baj, ha bizonyos részeket gyorsabban mondok, ez a fokozásnak is betudható, de fogd a féket stabilan. Két remek tanácsot is kaptam segítségül: egyrészt tartsak hatásszünetet. A szünet felhívja a figyelmet valamire, mélységet ad a mondandónak. Másrészt az előző részben már említett légzéstechnika is lassította a tempómat. Csalókának tűnik egy nagy levegőt venni előadás közben, de 2-3 másodperc remekül tud jönni a közönségnek, neked, és a tüdődnek is.

Retorika

Édes, ékes apanyelvünk! Olyan egyszerű kihasználni a benne bujkáló trükköket, mégis a többség kerüli a retorikai eszközöket. A drprezi blogon érthető összefoglalókat találsz ebben a témában is. A teljesség igénye nélkül, én ezeket használtam fel:

  • Aszindeton/kötőszókihagyás: Kötőszó kihagyása szavak, kifejezések, vagy mondatrészek között. “Ott vannak a poénokban, a pénzügyeinkben, a vásárlási szokásainkban.”
  • Metafora: “A reaktor […] a vegyipar szíve […].”
  • Hasonlat: “Tele kell tömni a gyereket, mint a libát.”
  • Megszemélyesítés: “Egyetlen molekula sem mondja önérzetes sértődéssel […].”

Move like Jagger

Tartom azt, hogy a színpadra lépés előtt állni kell, a színpadon pedig mozogni. Viszont nem mindegy, hogy ezeket hogyan teszem.

Amy Cuddy kutatására alapozva beszéd előtt Wonderwoman voltam. Aki úgy gondolja, hogy ez csillagjóslás, el kell keserítsem: a hormonszintek mérésével igazolható, hogy magabiztosabb vagy az úgynevezett hatalmi pózokban töltött percek után. Stresszhelyzet alatt/előtt ajánlom mindenkinek, nekem eddig bejött.

Wonder Woman: a póz a lényeg, a többi részlethez nem kell ragaszkodni.

A színpadi mozgást többféleképpen is kivitelezheted a “nem mozgok”-tól a “pingponglabdáig”. A mozgás akkor jó, ha célja van: nézőpontváltásnál arrébb mehetsz, vagy ha a téma indokolja, léphetsz előre vagy hátra. Igyekeztem ehhez tartani magam, viszont mivel a fejemben végigmentem egy képzeletbeli útvonalon (a memorizálós résznél kifejtem), így önkéntelenül a lábam is mozdult. Feljegyeztem, fejlesztés alatt.

Prezentáció: így nézzen ki

Van milliónyi szabály, amit érdemes betartani egy prezentáció vizuális tervezésekor, az internet nem lenne elég felsorolni mindent (mondjuk az internet talán elég lenne, nem számoltam utána). Az első 7, ami eszembe jut (szubjektív, mások biztos eltérő javaslatokat tennének):

  1. Ha kép, akkor legyen nagy.
  2. Az a jó szöveg, ami nincs kiírva.
  3. A piros-kék csak Supermannek áll jól.
  4. Ha mégis van szöveg, akkor az legyen olvasható.
  5. Ha van szöveg, az nem COMICSANS. Ha bármikor is használtad volna, menjél ide szépen majd gyere vissza: www.comicsanscriminal.com.
  6. Animálni csak a Disney-nek és a Pixar-nak szabad.
  7. Tudd, hogy melyik diád után melyik jön.

Nekem ezt így sikerült betartani:

Memorizálás: így jegyezd meg

Egy előadás anyagának megjegyzésére több lehetőséged van. Többet is kipróbáltam, és azt javaslom mindenkinek, hogy ő is tegyen így. Hiába mondom, hogy nekem  X jött be, ha neked ez nem fekszik, akkor csak erőlködni fogsz és izgulni és elfelejteni a kapcsolatokat.

Edward király, angol király

Van, aki szóról szóra megjegyzi az anyagot, mintha egy verset kellene felmondania. Ez a módszer azon alapszik, hogy az egyes mondatok egymásutániságát rögzíted. Ha egyetlen helyen elfelejted, hogy mi a következő mondat, nem fogod tudni folytatni. Olyan ez, mint egy programkód: soronként halad, és ha egy sorban hibát talál, megáll a futás.

Óz, a nagy varázsló (a ló később is előkerül)

Egy fokkal hasznosabbnak tartom, ha nem a szavak közti kapcsolatokat akarjuk megjegyezni, hanem nagyobb egységekben gondolkodunk, például bekezdésekben. Itt is ugyanúgy lineárisan gondolkodunk, és úgy haladunk előre, mint Dorothy a sárgaköves úton. A különbség az, hogy itt mérföldkőről mérföldkőre lépdelünk. Kevesebb kapcsolatot kell fejben tartani, viszont ugyanolyan mechanikus módon kell megjegyezni.

Rajzolj térképet!

No, ezzel már jutunk valahova! A memóriánk jelentős része vizuális alapon raktározza el az információkat. Gyakran hallani üzleti-kreatív-akármilyen területen, hogy egy feladat részekre bontásához vagy egyszerűen ötleteléshez ne listákat készítsünk, hanem úgynevezett elmetérképet (mindmap). A csodálatos az a mindmap-ekben, hogy látod az egyes témák/területek közti kapcsolatokat. Célszerű már a beszéd tervezésénél rajzolgatni, érlelgetni, újrarajzolni, mélyen tud már ilyenkor rögzülni a beszéd témáinak sorrendje.

how-to-create-a-mind-map-mindmap

Ezt csináltam én: csukd be a szemed és sétálj

Ami nekem szuper módon működött, az a mindmap kombinálva a hely alapú memorizálással. Azt hiszem az Utálom a prezentációkat! című könyvben olvastam róla, és rengeteg beszédnél használtam már.

Ez is egy lineáris technika, egy nagy csavarral: nem az egymás után következő témaköröket (vagy az azokból desztillált kifejezéseket) jegyzem meg, hanem az egyes témaköröket elhelyezem egy olyan képzeletbeli útvonalon, amin már milliószor végigmentem. Jó, ha tudod:

  • Az én útvonalam a szolnoki lakásomtól a vasútállomásig tartott
  • a technika trükkje az, hogy a jól ismert útvonalra megállókat teszel ( = témakörök), amiket úgy jegyzel meg, hogy egy nagyon oda nem illő tárgyat helyezel el a képen, mint például Seth Godin lila tehene
  • gyakorlás közben ezen a képzeletbeli úton mész végig, és minden állomáson eszedbe jut a szükséges téma a fura dolgokról

Hogy nézett ez ki az én fejemben? Mindenekelőtt itt egy térkép, bejelöltem rajta a tényleges útvonalat:

vasut

Gondolatban gyorsabb vagyok szerencsére, mint lábon. Lássuk a megállóimat:

  1. Lakás, nagymamám bejön a banánnal (nagymamis sztori).
  2. Beszállok a liftbe, lemegyek (ahogy megyek lefelé, látom a poénmagyarázós diagramot a liftben).
  3. Kilépek a lépcsőházból, ott van előttem egy óriási Google logó (“Mennyire eredeti a kérdésem, ha a Google hamarabb fejezi be a kérdésem, mintsem legépelném azt?”).
  4. Átmegyek a Zagyva-hídon, ott áll az egyik egyetemi tanárom, aki folyamatirányítást tanított (nem a megoldás a lényeg, hanem a folyamat).
  5. Elfordulok, átsétálok a Tisza-híd alatt, itt találkozom a banyával a Hófehérkéből, és almával kínál (szembecsukós-almás rész jön).
  6. Haladok a Tisza-parton, a parkban van egy békás szökőkút gyémántokkal tele (szén különböző módosulatai).
  7. Megyek tovább, odanézek a hajóállomásra, Hókuszpók áll egy MOL-os kezeslábasban (szeretem a kémiát, de nem akarok iparban dolgozni).
  8. Eljutok a volt középsulimig, ami előtt egy hatalmas reaktor van, Legoból (részekre bontás elve).
  9. Kanyar jobbra, elmegyek a múzeumhoz, ahol egy láb nélküli telivér fekszik a bejáratnál (hason-ló-ság elve, tudom, bocsi, de én így jegyeztem meg).
  10. Beállok a buszmegállóba, ahol négy vénasszony vitatkozik, de mindegyik ugyanazt szajkózza (Miért? Hogyan? Mennyire? Miért ne?).
  11. Jön egy busz, felszállok. Velem szemben ül egy asztronauta hatalmas ládákkal (dobozon belül-kívül + űrkorszak).
  12. Leszállok az állomáson, ott van egy hatalmas cipő (Zappos sztori).
  13. Bemegyek jegyet venni, a pénztárban az egyik államvizsgáztató tanárom néz rám, előttem a sorban pedig egy teve áll (államvizsgás sztori + teve nevelde).
  14. Kimegyek a peronra, pár veszprémi barátom álldogál ott (ők is a Molecool-on dolgoznak, innen jutott eszembe, hogy a Molecool jön).
  15. Felszállok a vonatra – lezárás. Ezt pöccre kell tudni, nincs mese.

Végül a beszéd videón

Tervezés, gyakorlás, újraírás, gyakorlás, végeredmény:

Categories: Beszéd

1 Comment

Így születik egy TEDxYouth előadás II: “Jót s jól, ebben áll a nagy titok” « Kollektíva · 2016-08-20 at 12:26

[…] Ez a bejegyzés egy háromrészes hőseposz középső darabja. Itt az első: Így születik egy TEDxYouth előadás I: Irány A-ból B-be! És nemsokára jön a harmadik! […]

Comments are closed.

Nem engedheted meg, hogy lemaradj.

A legfrissebb tippek, trükkök, technikák saját magad és a csoportod fejlesztéséhez - ezt adja a Kollektíva.