Ahogyan eltérő személyiségtípusok megkülönböztethetőek, úgy a játékokban is megtalálhatóak különböző játékos típusok. A jelentősége a felhasználók kategóriákba rendezésének az, hogy a különböző típusokhoz különböző motivációs és játék elemek kapcsolódnak. Ezt a tudást felhasználhatjuk marketing tervezésnél, perszóna alkotásakor, sőt a Bloom-taxonómiával párosítva oktatáshoz is remekül használható.

Andzrej Marczewski kidolgozott egy 6 alaptípusból álló modellt a játékos típusok megkülönböztetésére. Te vajon melyikbe tartozol?

Marczewski elmélete szerint négy területet érinthet egy személy belső motivációja, ezt RAMP-nak nevezi. A RAMP minden egyes eleméhez tartozik egy-egy intrinsic típus, ez adja a gerincét a HEXAD modellnek:

  • Relatedness = Kapcsolat – Közösségi típushoz kapcsolódik
  • Autonomy = Önállóság – Szabadszellemű típushoz kapcsolódik
  • Mastery = Mesterség – Teljesítő típushoz tartozik
  • Purpose = Cél – Filantróp típushoz tartozik

A fenti 4 típus mellett megkülönböztethetünk Játékos és Romboló típusú játékost is. Ezek kevésbé intrinsic típusok, nem tartoznak szorosan a RAMP-hoz.

A modell teljes megértéséhez szükséges ismerni a külső (extrinsic) és belső (intrinsic) motiváció közti különbséget. Itt egész jól elmagyarázzák. Tömören a lényeg az, hogy külső motiváció esetén egy elérhető jutalom vagy elkerülendő büntetés motivál, míg belső motiváció esetén inkább a játékos maga akar valamit elérni: belső fejlődés, élmények gyűjtése, alkotás például.

A Játékosok Miértjei

Az egyes típusokat eltérő hajtóerők mozgatják.

  • Közösségi: Célja, hogy növelje az interakciókat másokkal, kialakítson kapcsolatokat. A motiváció alapja a kötődés.
  • Szabadelvű: Célja az alkotás és felfedezés. A motiváció alapja az önállóság.
  • Teljesítő: Célja, hogy új ismereteket tanuljon és fejlessze magát. A kihívásokat szereti leküzdeni. A motiváció alapja a tökéletesség.
  • Filantróp: Célja, hogy önzetlenül segítsen másoknak és gazdagítsák mások, illetve a közösség életét, azonban nem várnak érte jutalmat. A motiváció alapja a jelentés és cél.
  • Játékos: Célja, hogy megtegyen mindent, hogy megkapja a jutalmat a játéktól. Saját maga érdeke miatt játszik és vesz részt a folyamatban. A motiváció alapja a jutalom.
  • Romboló: Célja, hogy tönkre tegye a rendszert, akár direkt, akár indirekt módon mások befolyásolásával. A motiváció alapja a változás.

Intrinsic felhasználói típusok

Az első négy típust könnyedén ábrázolhatjuk két tengely mentén: ha a függőlegesre a cselekvés mikéntjét, a vízszintesre pedig a cselekvés tárgyát helyezzük, a következő felosztást kapjuk:

A Közösségi játékos típus fő célja, hogy minél többször minél aktívabban lépjen kapcsolatba vagy interakcióba a közösség többi tagjával. Az összetartozás érzését keresik, őket főleg a rendszer olyan része fogja lekötni, ott fognak sok időt eltölteni, ahol ezt az igényüket ki tudják élni. Ők azok, akiket a kötődés vezérel.

A Szabadelvűek két csoportját különböztetjük meg, a Készítőket és a Felfedezőket. Felfedezők azok, akik nem akarják, hogy megmondják nekik merre kell menni, milyen lépések után, hanem a saját útjukat akarják járni. Saját maguk akarják felfedezni a rendszert, illetve a lyukakat, lehetséges rövidítéseket, hibákat. A Készítők fogják elkészíteni a legszebb, legrészletgazdagabb avatárokat és a legtöbb személyes információt is ők töltik fel a rendszerre. Nekik a fő motivációs szempont az önkifejezés és autonómia.

A Teljesítők azok, akik vagy a legjobbak akarnak lenni, vagy valamit el akarnak érni a rendszeren belül. Ha van tanulási feladat, akkor abból 100%-ot akarnak elérni. Ők nem a mások előtti megmutatható kitüntetések vagy megkülönböztetés miatt csinálják, hanem saját magukat akarják fejleszteni, így ők is belső motiváció hatására cselekednek. Részt vesznek versenyekben mások ellen, de ezt is azért teszik, hogy jobbak lehessenek másoknál. Ők a rendszert arra használják, hogy minél jobbak legyenek, minél többet fejlődjenek és mesterek lehessenek.

A Filantrópok szeretik azt érezni, hogy valami nagyobbnak a részei. Ők adni akarnak, mindenféle jutalom nélkül. Ha kérdéseket tesznek fel a felhasználók, ők azok, akik válaszolnak ezekre, pusztán a másoknak való segítés érzés miatt. Olyan rendszerben érzik kiteljesedve magukat, ami megadja nekik a nagyobb jelentés megélését.

Extrinsic felhasználói típusok: Játékos és Romboló

A fennmaradó két típus, a Játékos és a Romboló extrinsic kategóriába sorolható. Ennek értelmében mindkettőt külső tényezők mozgatják. A Játékosokat az elnyerhető jutalmak motiválják. Az intrinsic típusokhoz hasonlóan cselekszik, viszont mindennek szab egy árat, aminek fejében segít más felhasználóknak, amit elvár egy küldetés teljesítése után. A Rombolót viszont maga a játékmenet érdekli: hogyan tud úgy beavatkozni, hogy pozitív vagy negatív irányba eltolja a játékmenetet.

És most?

Kiemelten fontos, hogy a motivációs eszközöket és a játékos típusokat együtt, logikus szerkezetként alkalmazzuk. A motivációs eszközökből a külső és belső motivációs eszközöket megfelelő sorrendben alkalmazva elkötelezett és motivált felhasználó fogja használni pl. az adott applikációt. A motivációs eszközökön túl árnyalni lehet a játék szerkezetét és jutalmazási rendszerét a különböző játékos típusok figyelembevételével.

Vajon a te folyamatodban az egyes felhasználókat mivel tudnád még motiválni?

Megjegyzés #1: a bejegyzés elkészítésében Tóth Áron avatott szeme segített, aki a BME Ergonómia Tanszékén PhD-zik. Köszi Áron!

Megjegyzés #2: A HEXAD rendszert Andrzej Marczewski engedélyével, első magyar forrásként közöltük. A HEXAD Creative Commons 4.0 Licence-szel rendelkezik (CC-BY-NC-ND-4.0): Nevezd meg!-Ne add el!-Ne változtasd!


1 Comment

Gamification – nem csak játékosoknak – Idea képzési központ · 2017-06-22 at 19:09

[…] magyarra, így hivatalosan is Ők az első magyar forrás. A modellről részletesen olvashatsz a Hexad rendszer linkre […]

Comments are closed.

Related Posts

Gamification

#1 Mély Motiváció: Értelem és magasztos cél

Octalysis keretrendszerA legerősebb gamification rendszer, az Octalysis (bevezető)#1 Mély Motiváció: Értelem és magasztos célHogyan alakíthatunk ki hosszú távú elköteleződést a gamification-nel?Miért játékosítsd négyszer ugyanazt a folyamatot? Játék fázisokA Magasztos cél az első az Octalysis nyolc Read more…

Gamification

Hogyan álljak neki? 3 gamification keretrendszer

Már hallottál a gamification-ről? Nagyjából tisztában vagy azzal, hogy mit jelent? Úgy gondolod, hogy te is használnád? Remek! Hogyan vágsz bele? A játékosításnak egyelőre nincsen átfogó, jól indexelt irodalma és tökéletes kézikönyve. Többen több módot Read more…

Csapatépítés

Személyiségtesztek – Ki vagyok valójában?

A személyiségtesztek káosza Jung archetípusok, Belbin csoportszerepek, DISC, Wilson negyedek, Myers-Briggs típuselmélet, Margerison-McCann Csoportmenedzsment Profil. Ez csak pár azok közül a személyiségtesztek közül, amiket bármikor kitölthetsz, hogy aztán jól megtudd, hogy mire is vagy hivatott az Read more…