Szoktál vért adni? Ha igen, jár neked egy virtuális pacsi! Amennyiben nem, úgy velem együtt a többséghez tartozol. Talán ugyanúgy rettegsz és viszolyogsz a tűtől, kanültől, ampullától mint én, talán csak nem érted, hogy miért is kéne vért adnod, esetleg úgy gondolod, hogy a magyarországi vérkészletek ki vannak maxolva. Pedig nincsenek.

Vajon a nem adók csoportjából hogyan lehetne velem együtt több embert véradóvá tenni? Működhet itt a játékosítás? Játszunk el a gondolattal!

Kétféle játékosítási eszközt hívunk ehhez segítségül. Az egyiket HEXAD-nak hívják, és 6 különböző játékos típusba sorolja az embereket, mindegyiket más dolog motiválja. A másiknak Octalysis a neve, amely különféle módszerekkel és mechanikákkal segíti az egyes játékos típusok motiválását. Cikkemben ezekre rendszeresen hivatkozni fogok, ha nagyon elvesznél, előbb olvasd el a hozzájuk tartozó cikkeket.

1. Húzzunk rá egy sztorit az egészre

Ennek nem kell feltétlenül fantázia világban játszódnia, lehet akár egy szívhez szóló valós történet, amivel azonosulni tudnak az emberek. Ha elég erősre sikerül, még a tűtől való félelmüket is képesek legyőzni a segítőkész filantrópok, a jutalomra vágyó játékosok, vagy a történet teljesítésére törekvő törekvők. Néhány ötlet:

“3 év telt el a fertőzés felfedezése óta, és az ellenszert még mindig nem sikerült előállítani. Tudjuk, hogy léteznek olyan emberek akik rezisztensek, azonban nem fertőzhetünk meg mindenkit, hogy megnézzük ki marad életben… Ha rábukkannánk egyre, az a túlélést jelentené!”

A rendszert úgy alakítanánk át, hogy nem kapna mindenki 500 Ft-os utalványt, helyette sorsolással választanának ki egyvalakit, aki megkapná az adott helyszínen az összes véradóét (hisz a történet szerint ellenálló vére milliók életét menti meg).
Az emberek többsége sokkal inkább részt vesz egy bizonytalan nagyobb nyereményért, mint egy biztos kicsiért.

“Sára 8 éves és xy betegségben szenved, melynek kezelésére folyamatosan friss vérre van szüksége. Jelenleg naponta átlagosan 160 liter vért használnak fel műtétekhez, több száz ember életét mentve így meg. Sárának ez a 160 liter vér csupán 4 napra elég. A magyar vérellátó rendszer a jelenlegi véradási hajlandóság mellett nem tudja biztosítani a továbbiakban ezt a mennyiséget Sárának, mivel másoknak így esélyük sem nyílik a túlélésre.”
Videó bejátszás Sáráról, aki azt mondja “Tudom, hogy ha meghalok, akkor sokkal többen élhetnek.”
“Neked egy szúrás, neki az élet.”

Véradás hős

A fenti példánál erős érzelmekre hatunk, így fokozottan figyelni kell rá, hogy a történet vagy igaz, vagy minimum hihető legyen. Utóbbi esetben mindenképpen ki kell emelni, hogy akár ez is megtörténhet, nehogy az emberek átverve és manipulálva érezzék magukat.

Ha valami kevésbé meredek dologgal szeretnénk hatni az érzelmekre, a gyerekek véleményénél keresve sem találhatnánk hatásosabbat:

“Megkérdeztünk néhány általános iskolást, hogy mit tenne, ha naponta sok-sok vérre lenne szüksége egy betegsége miatt, de nagyon kevesen adnának vért az országban, így ha azt a kicsit ami van ő kapja meg, több száz ember kerül életveszélybe?”

A legnagyobb hatással ez is az önzetlen filantrópokra lenne, a veszélyt pedig a romboló személyiségű emberek jelentenék, akik manipulálással vádaskodnának.

A cél, hogy megtaláljuk azt a valós vagy képzeletbeli történetet, amivel a legmélyebb érzelmeket tudjuk kiváltani az emberekből.

2. Visszajelzés és közösségi befolyás

Fontos, hogy ha valaki vért ad, akkor annak lássa a következményét is, és legyen lehetősége büszkélkedni vele. Már a jelenlegi rendszerbe is bele van építve, hogy a vérének sikeres felhasználása esetén SMS-t kap az adományozó, azonban ezt tovább lehet fokozni a közösségi hálók, például a Facebook segítségével.

Két hatásos mechanika erre a célra a °57 Dicsekvés, aminek használatával a Vérellátó központ oldalán kikeresheti magát a felhasználó, és egy gomb segítségével megoszthatja Facebookon az eredményét, illetve a °64 Közszemle, ahol a Vérellátó központ maga teszi közzé a nyilvánosság előtt, hogy az adott napon kinek a vére lett felhasználva.

A Közszemle mechanika jelenleg is működik félig-meddig olyan formában, hogy a következő véradás időpontját egy előző véradó képével reklámozzák. Ha itt szintén be tudnák jelölni a képen szereplő embert, sokkal nagyobb elérést generálhatnának.

3. Verseny, jutalom

Országos felsőoktatási véradóverseny néven indult útjára egy versenysorozat, ami nagyon jó ötlet játékosítás szempontjából. A különböző játékos típusokra nagy hatást tud gyakorolni, ha alapvető motivációjukra épít.

Például a közösségi típusú embereknél a verseny a Szomszéd fűje mechanikára épít, ahol társadalmi nyomást lehet generálni a jelenlegi megoldással: A veszprémi egyetem hallgatói gyűjtenek több vért, vagy a BME-sek? Senki nem akar utolsó lenni vagy rosszabb színben feltűnni másoknál, ezért egyfajta belső motiváció alakul ki a bizonyításra, hogy ő is van olyan jó.

Ezt legjobban viszont csak az olyan helyeken lehet kihasználni, ahol az Elitizmus ki van maxolva. Így hívjuk azt, amikor egy csoport tagjai roppant büszkék a csoporthoz való tartozásukra. Ha én a veszprémi Pannon Egyetem hallgatója vagyok, de különösebben nem bálványozom az egyetemem, akkor valószínűleg ez a verseny és a Szomszéd fűje mechanika sem lesz rám nagy hatással. Ha viszont olyan ember vagyok, aki PE-s pulcsija alatt PE pólót visel, miközben PE bögréből issza a reggeli kávéját, akkor az utolsó csepp véremet is a játékra áldozom, és másokat is erre buzdítok majd.

A Játékos típus is oda van a versenyekért, azonban az ilyen embereket elsősorban a jutalom érdekli. Nincs ebben semmi rossz, pusztán számításba kell venni, hogy nem mindenkit motivál a tény, hogy győzelem esetén ki lesz írva egy oldalra, hogy az ő egyeteme győzött. Jutalmazni nem csak kézzelfogható dolgokkal lehet, erről szól a 4H rendszer.

  • Helyzet: ha a nyertes csapatban vagy, és egyszer szükséged lesz vérre, akkor ezzel az első hellyel garantálod magadnak, hogy elsőbbséget élvezz alacsony vérkészlet esetén is.
  • Hozzáférés: Hozzáférsz az országos vérellátó központ aktuális vérkészlet statisztikájához, így te is megnézheted, hogy melyik típusú vérből, éppen mennyi van készleten.
  • Hatalom: te döntheted el, hogy kinek adod a véred
  • Holmi: ezek a kézzel fogható jutalmak

A játékosokat általában motiválja az, ha keményebb munkával nagyobb jutalmat szerezhetnek, az éves véradások száma azonban korlátozva van (max 6 véradás). Biztosítanunk kell másfajta lehetőséget is a véradáson kívül, hogy bent maradjon a játékos a rendszerben, és ne veszítse el lelkesedését. Egy ilyen példa, ha ajánlói rendszert hozunk létre, ahol a már aktív véradók új véradókat vehetnek rá véradásra.

4. Szintek, oklevelek

A teljesítő típusú játékosokat elsősorban maga a kihívás motiválja. Ők lesznek azok, akik minden egyes véradáson résztvesznek, ha megfelelő küldetéseket és célokat tűzünk ki eléjük. Például:

  • Ki tudod használni az évi maximális véradási lehetőséged?
  • Tudsz-e 10 különböző városban vért adni?
  • Adj vért olyankor, amikor kritikusan alacsony a véradói hajlandóság, vagy alacsony a vérkészlet.
  • Rá tudsz-e venni 20 embert véradásra, akik eddig még sosem adtak vért?

Adhatunk nekik jelvényeket vagy okleveleket az egyes küldetések teljesítésekor, azonban mivel a véradás egy lassú folyamat (56 nap két véradás között), így 1-1 célt elérni sokáig tart. Ha viszont adunk valami visszajelzést minden egyes véradás után, az pozitív megerősítésként hat.

Véradás játékosítás jelvény

Nem kell túlbonyolítani a jelvényeket, csak legyen valami rendszer. Forrás

Erre a célra tökéletes egy tetszőlegesen kitalált XP rendszer. Gyűjthetünk például Vér Pontokat (VP). Minden véradás után jár 100 VP, amit egy internetes felületen, profiljukban követni is tudnak egy Haladásjelző segítségével. Legyenek elérhető szintek (100 VP Kezdő szúnyog, 1000 VP Drakula nagyúr, stb), melyekhez különféle jutalmak társulnak (4H).

Amikor fontos a véradás

Vannak az évben olyan időszakok, amikor nagyon lecsökken a véradási hajlandóság, és olyan is előfordul, hogy egy adott vércsoport véréből szűkösen áll a vérellátó központ. Ha már van egy bejáratott rendszerünk, az °21 Időpont egyeztetés mechanikájának vehetjük igazán nagy hasznát, amit pizzériák és éttermek is sikeresen alkalmaznak Happy Hour néven.

Egyszerűen dupla pontokat adunk akkor, amikor előre tudjuk a statisztikák alapján, hogy kevesen fognak vért adni, vagy akár tripla pontokat, ha kifejezetten az adott alany vércsoportjából van kevés vér.

A közösség ereje

A közösségi típusú személyek nagy hatással lehetnek környezetükre, így segítségükkel új embereket érhetünk el. Érdemes megfontolni egy olyan ajánló rendszer kiépítését, ahol minden aktív véradónak van egy egyedi kinyomtatható QR kódja. Ha egy teljesen új embert sikerül rábeszélnie a véradásra, kinyomtattatja vele a kódot, és első véradása alkalmával a kód alapján az ajánló és a véradó is bónusz pontokban részesül.

Itt szintén kialakítható egy jelvény és rang rendszer annak érdekében, hogy valami változatosságot vigyünk a folyamatba (legyen különbség az első és 100. új véradó bevonásában).

Beváltható pontok és a veszteség ereje

Nem csak jutalmakkal lehet motiválni valakit, hanem annak potenciális elvesztésével is. Mielőtt azonban elvennénk a játékos Vér Pontjaiból, érdemes belemerülni a pontrendszerek világába, ugyanis a pontoknak több fajtája létezik (Tapasztalati pont, Karma pont, Beváltható pontok, Szakértelem pontok). Az általunk bevezetett VP egy nem csökkenő típusú tapasztalati pont. Létre kell tehát hozni egy új beváltható pontot, melynek mennyisége nőhet és csökkenhet is, legyen ez a HG (HemoGlobin).

Mondhatjuk például azt, hogy ha félévente egy véradáson sem vesz részt az alany, akkor 100-zal csökken a HG szintje, vagy ha már harmadszor lenne sürgős, hogy az ő vértípusából adjanak vért, és egyiken sem jelenik meg, akkor 300 HG-t veszít.

Játéktervezők pontosan tudják, milyen óvatosan kell bánni egy olyan rendszerrel, ahol nem csak megszerezni, de elveszteni is lehet dolgokat. Fontos az egyensúly (ha 2 évig tart megszerezni 1000 HG pontot, akkor ne egy kihagyott véradással veszítsen el 800-at), ahogyan az is, hogy a játékos ne legyen felháborodva a veszteségén. Legyen tisztában a szabályokkal, és mindegyik teljesíthető legyen számára.

Ha vannak beváltható HG pontok, a rendszer átalakítható olyan formába, ahol a véradók nem kapják meg egyből az 500 ft-os kuponjukat, hanem helyette összegyűjtenek 4 véradás során 800 HG pontot, amit aztán beválthatnak valamire. Itt érdemes lehet támogatókat keresni, ugyanis míg egy 500 Ft-os étkezési jegyért valószínűleg nem kapsz túl sok mindent egy étteremben, addig a vendéglátós lehet, hogy valójából ki tudja hozni annyiból alapanyag áron az ételt.

Ahogyan rengeteg étterem tulajdonos bevállalja a torkos csütörtököt, úgy be lehetne hozni a köztudatba egy véres vasárnapot, amikor a HG pontokkal rendelkező emberek beválthatják pontjaikat a megfelelő éttermekben.

Összegzés

Rengeteg mechanika és módszer van még amit használni lehetne, például az °69 Aránytalan ellenérték, ahol két lehetőséget ajánlunk fel, amiből az egyik aránytalanul költséges. “Véradás lesz az egyetemen, ahol lehetőség van 15.000 Ft-ért Hepatitisz B, C, luesz, HIV teszteken való részvételre, vagy pedig fél liter véradás esetén ingyenes tesztekre és jutalmakra!”

Ezeket a mechanikákat folyamatosan gyűjtjük, példákkal tesszük érthetőbbé és egyszerűbben adaptálhatóvá. Neked mindössze annyi dolgod van, hogy egy HEXAD teszt segítségével megtudd, kik a célcsoportod, majd ennek megfelelően motiváld őket különféle játékosítási mechanikák segítségével.

A következő véradásra én is elmegyek, beteszem a képet ide a cikk aljára, hogy láthassátok a Dicsekvés mechanikát működés közben is.

Nem engedheted meg, hogy lemaradj.

A legfrissebb tippek, trükkök, technikák saját magad és a csoportod fejlesztéséhez - ezt adja a Kollektíva.