Mi a gamification jelentése? (6 gamification definíció)

Tegyük fel, hogy a legjobb barátod még életében nem látott és nem kóstolt citromot. Hogyan magyarázod el neki, hogy mi az? Gömbölyded, sárga színű gyümölcs, ami savanykás - ez biztos eszedbe jut róla, és igazad is van. De mi van a játékosítással? Hogyan magyaráznád el, hogy mi a gamification jelentése?

A citromnak szerencsénkre van pontos és hivatalos definíciója (a citrusformák [Citroideae] alcsaládjába tartozó Citrus nemzetség egyik növényfaja. Termése, melyet szintén citromnak hívnak, déligyümölcs és egyben fűszer is a Wiki szerint).

A gamification jelentése viszont nem ennyire egységes. Miért van ez?

Marigo Raftopoulos vállalati játékosítással foglalkozó kutató 2015-ben a Gamification World Congress konferencián azt mondta:

A játékosítás összes definíciója egyaránt helyes. A terület rettentően új és gyorsan fejlődik, és több tudományág eredményeit is magába foglalja. Ennek megfelelően a gamification lehet egy termék, egy gondolkodásmód, egy folyamat, egy élmény, egy tervező módszer, egy rendszer, vagy mindezek egyszerre.

A gamification jelentése – szerintünk

Az utóbbi években többféle definícióval találkoztam, és osztom Raftopoulos véleményét. Mi a következőt gyúrtuk össze több definícióból, ami közel azonos Piet van den Boer megfogalmazásával:

A gamification egy olyan stratégia, amelyben játéktervezési elemeket használunk nem-játékos környezetben a felhasználók viselkedésének pozitív irányba történő változtatására.

Főleg a végét tartom fontosnak: ha a felhasználó eddig nem vagy ritkán vagy nehezen tett meg valamit, akkor rávegyük, hogy nagyobb gyakorisággal vagy kedvvel tegye.

Két-három évig egész pontosnak tartottam ezt a megfogalmazást, aztán bennem is változott a definíció. Tanultam. Gyakran hivatkozom a gamificationre úgy, mint problémamegoldó módszerre. Azonban ezt is érdemes még finomítani.

Ha például van egy gomb a honlapodon, amire rákattintok, de nem működik, az funkció probléma. Nem én oldom meg. De ha az emberek nem akarnak rákattintani a gombra, az már motivációs probléma. Ebben segíthet a gamification.

A gamification stratégia

Fontosnak tartom azt, hogy ha valaki úgy gondolja, hogy a játékosítás lesz a megfelelő módszer a folyamata javítására, akkor tegyen egy lépést hátra, és a nagyobb képet nézze. A kiválasztott folyamat honnan hova tart? Milyen más folyamatokkal van kapcsolata? Kik és mik befolyásolhatják?

Nem lehet elégszer elmondani: a funkció fontosabb a formánál. #FUFOFO

A gamification jelentése szerint motivációbeli problémákat segít megoldani, nem funkcióbelieket
A gamification jelentése szerint motivációbeli problémákat segít megoldani, nem funkcióbelieket

Akkor tudunk jó játékosított megoldásokat készíteni, ha a funkciók rendben vannak. Ha egy tanórát játékosítasz, de rettenet módon rosszul magyarázol, akkor nem ér semmit. Ha a honlapodon van egy nyereményjáték, de egyébként nem elérhető a honlapod, akkor se ér semmit.

Pont ezért a projektjeinket mindig rengeteg kérdéssel kezdjük, hogy megismerjük a folyamatot és a helyes működést. Ha valahol hibát találunk, akkor jön a legfontosabb kérdés: ez funkciós vagy motivációs probléma? Ha funkciós, akkor keress rá szakembert!

Játéktervezési elemeket használunk

Emlékezz: a módszerrel a célunk az, hogy egy egyébként nem kifejezetten érdekes vagy élvezetes folyamatot érdekessé, izgalmassá, élvezhetővé tegyünk. Az emberek által kedvelt játékok ezernyi mechanizmust tartalmaznak azért, hogy a játékosok jól érezzék magukat játék közben. Vegyünk át hasznos elemeket a játékokból!

Ezt ráadásul megfejelhetjük pár egyéb meggyőzési és befolyásolási technikával. Ezért szoktuk azt mondani, hogy a játéktervezés mellett az alkalmazott pszichológia és a viselkedés gazdaságtan tudományát is felhasználjuk a varázslatainkhoz. Ez azért hasznos, mert így sokkal jobban megérthetjük, hogy mi emberek hogyan döntünk különböző helyzetekben.

Nem-játékos környezetben

Korábban írtunk arról egy bejegyzést, hogy mi a játékosítás és mi nem az egy széles körben ismert felosztás szerint. Amire mi fókuszálunk, hogy a játékokból átemelt ötleteket oktatási, üzleti, marketing, vagy akár HR folyamatokba építsük bele. Ezeket mind nem-játékos folyamatok vagy környezetek: a céljuk nem a puszta szórakoztatás.

A gamification kezdeti definíciói általában arra fókuszáltak, hogy ezzel a módszerrel szórakoztatóvá tegyenek dolgokat, amik alapból nem azok. Mára azonban eltolódott a fókusz a mérőszámok irányába, hiszen minden folyamatnak van célja. A gamification ezt segít elérni, és a szórakozás pusztán mellékterméke a jól tervezett folyamatoknak.

A felhasználó viselkedését változtatjuk meg

A gamification a felhasználó viselkedését igyekszik megváltoztatni. Ha szeretnék olyasmire rávenni a felhasználóinkat, amit egyébként nem vagy ritkán tesznek meg, akkor tulajdonképpen a szokványos viselkedésüktől eltérő viselkedést várunk el tőlük.

A pozitív jelző azért került bele, mert – habár ez a játéktervező etikájától függ – a játékosított folyamat a felhasználó, egy cég, egy közösség, végső soron pedig a világ jobbá tételén kellene, hogy munkálkodjon.

A gamification jelentése – mások szerint

Az alábbi definíciókkal találkozhatsz még. Érdemes megismerni minél többet, árnyaltabb képet kaphatsz arról, ki hogyan gondolkodik a témáról:

1. A gamification (magyarul játékosítás, esetleg gamifikáció) szót egy brit játékfejlesztő, Nick Pelling használta először 2002-ben. Pelling (2011) a „szándékosan csúnyára alkotott” szón „elektronikus eszközök játékszerű felhasználói felületekkel való felgyorsítását és élvezhetőbbé tételét” értette.

2. Sebastian Deterding szerint a gamification jelentése: játéktervezési elemek használata játékon kívüli kontextusban.

3. A Wikipédia azt írja, hogy a gamification (az angol game ’játék’ szóból és a ‑fication ’valamilyenné alakítás’ végződésből, szó szerint ’játékszerűvé tétel’) játékelemek alkalmazását jelenti az élet játékon kívüli területein, hogy a folyamatokat még érdekesebbé és lebilincselőbbé tegye. A gamificationt elsődlegesen az online térben szokták alkalmazni, de az eredeti koncepció nem zárja ki az offline alkalmazási lehetőségeket sem.

4. Karl Kapp gamification tanácsadó megfogalmazása szerint a gamification játékalapú működési elvek, játékesztétika és játéktervezői gondolkodás használata emberek lekötésére, cselekvésre sarkallására, tanulásának elősegítésére és problémák megoldására.

5. Kai Huotari és Juho Hamari finn kutatók szerint a gamification jelentése a korábbiaktól kissé különböző: a felhasználó átfogó értékalkotását támogató folyamat, amely egy szolgáltatást azáltal javít, hogy játékszerű élmények lehetőségét teremti meg.

6. Fekete Zsombor szerint a játékosítás arra való törekvés, hogy valami nem játékos folyamatot, dolgot átalakítsunk úgy, hogy a játékokhoz hasonlóvá váljon. Ebben a definícióban a cél nincs kifejtve. Azért nincs, mert a gamification mátrixban (Zsombor saját módszertana) a célok változnak, az eszköztárban pedig motiválás mellett ott a kihívás, a stresszmentesítés is. Mindhárom eszköz együtt, és külön-külön is értelmes.

Kinek van igaza?

Mindenkinek. Már ha egyetértünk Marigo felvetésével a poszt elejéről. Nem gondolom, hogy most létezne egyetemes igazság – ha te digitális környezetben használod, akkor ez egy digitális eszköz. Ha én oktatásban használom, akkor egy edukációs módszertan.

A célban viszont többnyire megegyezhetünk: javítani, jobbá tenni, problémákat megoldani. Te milyen problémát oldanál meg vele?

konyv_mockup_landing

hasznos, amit olvasol?

El se hinnéd, mennyi hasznos ötlet és módszer van még, amit megismerhetsz és felhasználhatsz. Írtunk egy könyvet a témában, hogy mégis elhidd. Érdekel?

Írtunk egy brutálhasznos , ingyenes e-bookot a témában.

Érdekel?

Játékosítás kezdőknek (vállalkozás verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.

Játékosítás kezdőknek (oktatói verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.