Gamification

Szalad a világ, mi pedig loholunk utána: a tartalommarketing, termékfejlesztés, UX, az online kommunikáció és a márkaépítés lassan a napi rutin része. Rettenet mennyiségű időt és energiát fordítunk arra, hogy a vállalkozásunk egyre jobb legyen.

Jobb szolgáltatás, jobb termék, jobb kommunikáció, jobb stratégia, jobb vezető.

Ebben a folyamatos tanulási állapotban gondoltad már azt, hogy a követőid/ügyfeleid nem figyelnek rád eléggé, vagy éppen nem elég hűségesek?

Ha jártál már ebben a cipőben, akkor fordulj egy olyan terület felé, amely bármikor képes az embereket beszippantani és akár órákra lekötni. Ezek pedig a játékok, és ha játékelemeket átemelsz a saját folyamataidba, az a játékosítás, vagyis a gamification. És valószínűleg azt sem tudod, hogy te ezt nap mint nap használod és átéled.

Ez most megváltozik.

Most akkor találjak ki játékokat?

Nem. A játékosítás nem azt jelenti, hogy kanasztapartit csinálsz a webáruházadból. A te célod az, hogy sokkal jobb ügyfélélményt adj. Kis általánosítással azt is mondhatnám, hogy a cél az, hogy az ügyfél szórakozzon, jól érezze magát, azaz elköteleződjön feléd.

A játékoknak évezredes előnyük van abban, hogy szórakoztassanak minket. Miért ne emelnénk át belőlük pár elemet a saját termékünkbe vagy szolgáltatásunkba?

Biztos ezer meg egy cikket, videót, tréninget ledaráltál már arról, hogyan

  • automatizálhatod a folyamataidat,
  • veheted rá a látogatókat a feliratkozásra,
  • írhatsz kattintásra ingerlő címsorokat,

és szeretnél még valami extrát fűszerként felhasználni. Hallottál már erről a gamificationnek nevezett valamiről, és most már képben is vagy azzal, hogy mire jó (emlékeztetőül: ügyfélélményt javít játékelemekkel). Nem ártana néhány konkrét ötlet, jól gondolom?

“Oké, értem, de nézzünk már pár példát”

A römiben a két legfontosabb játékelem a sorok és a tercek. Mindkettőnek az a lényege, hogy adott lapokat gyűjts össze, amelyeket “pontokra válthatsz”. Ez a kollekció mechanizmusa: ha a sor vagy terc minden szükséges tagját összegyűjtöd, akkor jutalmat kapsz, azaz pontokat.

Biztos láttál már olyan matrica gyűjtő füzetet, amiben bizonyos matricákat több részre osztottak, és több különböző matricacsomagot is meg kellett venned ahhoz, hogy a teljes kép összes darabját megszerezd. Te hogyan tudnád a terméked/szolgáltatásod egy részét vagy kiegészítőjét több darabra szelni?

Az Activity jól ismert eszköze a homokóra. Ez egy faék egyszerűségű tárgy, ami megmutatja, meddig magyarázhatod a feladványt, azaz meddig tehetsz meg egy adott cselekvést.

Ha láttál már egy webshopban visszaszámlálót, ami megmutatta, hogy még hány órád van ezzel az egyedülálló, csak neked szánt ajánlattal élni, jusson eszedbe, hogy ez is játékmechanizmus. Ez egy tipikusan hiányra apelláló technika, hiszen a kevés erőforrás-sok érdeklődő helyzetet erősíti: cselekedj most, vagy lemaradsz életed üzletéről.

A többszereplős online játékok, mint a World of Warcraft és a League of Legends remekül összehozzák az embereket. Ennek az egyik trükkje az, hogy csoportos küldetéseket kell teljesíteni: több embernek ugyanazt a cselekvést kell adott idő előtt elvégeznie. Például egy legalább 5 fős társaságnak 15 percen belül kel kell győznie egy szörnyet.

A fesztiválok ügyesen ráéreztek ennek a real life használatára. A közösségi csatornáikon gyakran találkozhatunk olyan posztokkal, miszerint “Ha ezt a képet ma éjfélig lájkoljátok legalább 200-an, megmondjuk a következő sztárfellépőnk nevét!”. Másik példa: írok egy könyvet a témában, és egy gamification csoportban így használtam fel a csoportos küldetést:

ha a megosztott képre érkezik legalább 30 reakció következő nap délig, akkor megosztom a könyv tartalomjegyzékét, ami persze tele van izgalmas fejezetekkel. Körülbelül 4 óra alatt összejött a teljesítés, ez akkori állapot szerint a csoport 6,3%-át mozgatta meg. Legközelebb nagyobb számot írok, kíváncsi vagyok meddig lehet felmenni.

Érdekelnek még további magyar példák?

Naná, hogy érdekelnek, hülye kérdés. A következő bejegyzésben olyan szuper ötleteket fogok összeszedni, amelyek mind itthoni cégek ötletei, és valamilyen játékmechanizmust használtak fel.

Ha addig sem szeretnél kimaradni a jóból, mindenképp csatlakozz a Gamification [HUN] Facebook csoporthoz. Várunk szeretettel!

Hoppá – ha eddig elolvastad, akkor ajánlok neked egy keményebb cuccot: itt írtunk a saját módszertanunkról elég részletesen. Tanulmányozd át, és ha kérdésed támadna, a fenti csoportban nyugodtan tedd fel. Ha kényelmesebb, email is jöhet: prd@kollektiva.eu .

Szóljunk, ha legközelebb írunk valamit a témában?
Add meg az email címed, és értesítünk, amint elérhető lesz:
Vigyázunk az adataidra. Adatvédelmi tájékoztató itt.