A viselkedés tervezhető – megmutatjuk, hogyan

Álltál-e már úgy egy fagyispult előtt, amiben volt harminc (persze finomabbnál finomabb) ízű fagylalt, hogy "úristen, mindet akarom"? Aztán persze rájöttél, hogy nem elhanyagolható egészségügyi problémád származna belőle, úgyhogy muszáj választanod. De melyiket? Semmit sem akarsz kihagyni, ugye?

Az információgyűjtés az alfája és omegája minden szakmának, ha jól akarod űzni. Mivel itt vagy, biztos vagyok abban, hogy te is a legjobban akarod csinálni a dolgaidat és emellett a gamificationt is a legjobban szeretnéd felhasználni. Most segítek neked kiválogatni a lehetséges lépések közül azokat, amivel mattot adsz a versenytársaidnak.

Az első lépés? Könyvek, de itt ne állj meg

A gamification egyre inkább erőre kap itthon, és évről évre csökken a lemaradásunk a külföldi tudáshoz képest. Ebből két dolog következik:

  1. Egyre több olyan angol nyelvű szakkönyv lát napvilágot, ami nem csak tessék-lássék módon írogat a gamification mindenki által unt, legismertebb példáiról. Ezek a könyvek megtanítanak megérteni a gamification működését és módszertant adnak a kezedbe. 
  2. Konferenciából is növekszik a gamificationt tárgyalók száma, akár a tematikus, akár az általános vetületet nézzük.

Mi ezen a vonalon indultunk el. Elképesztő mennyiségű könyvet, blogot olvastunk végig (és olvasunk a mai napig). Ez nem biztos, hogy a leghatékonyabb módja a tanulásnak, de én fontosnak tartottam azt, hogy minél több szakértő szemléletét és meglátásait megismerjem. Két olyan könyv van, amit nyugodt szívvel ajánlok mindenkinek, aki angolul ugrana bele ebbe a világba:

  • Even Ninja Monkeys Like to Play: Andrzej Marczewski írta, aki szeret mindenről rendszerszinten gondolkodni. Ebben benne vannak az alapok, amik szükségesek a haladóbb részek megértéséhez, és konkrét módszereket is elmagyaráz.
  • Actionable Gamification: Yu-kai Chou pár évvel ezelőtt alkotta meg az Octalysis keretrendszert. Ma ez az egyik legismertebb gamification keretrendszer a világon. Szerintem inkább elemzésre való, mint tervezésre, de Yu-kai könyve szerintem elképesztően hasznos azoknak, akik szeretnének egy összetett módszertant megismerni (de nem érdemes ezzel kezdeni).

Konferenciából sincs hiány szerte a világon: a GamiCON, a GamiFin, a Gamification Europe Conference, a Gamification World Congress (befagyasztott esemény), a Gamify Europe, a Gamification Turkey és a sor sokáig nem ér véget. Én eddig két ilyen nagyobb hangvételű rendezvényen vettem személyesen részt, amiből az egyik a Gamification Europe Conference volt. Számomra elképesztően hasznos találkozni külföldi szakemberekkel, akiknek akár évek óta olvasom az anyagait vagy nézem a videóit a témában.

Azonban mindkét forrásnak – az angol nyelvű könyveknek és a külföldi konferenciáknak – megvan a hátulütője, amiből most szorítkozzunk a két legnagyobbra.

Az egyik az ár. A könyveket 99%, hogy nem lehet itthon könyvesboltban beszerezni, és egyébként is ritkán mozognak a 2-3000 forintos kategóriában. A konferenciákról már ne is beszéljünk: a párszáz dollár/euro értékű jegy az első amit meglátsz, aztán belegondolsz, hogy oda kell utaznod, valahol laknod is kell addig, és nem szeretnél éhen halni se.

A másik a nyelv: egyrészt nem biztos, hogy sokan bíznak annyira a saját nyelvtudásukban, hogy nekirugaszkodjanak egy szakmai könyvnek. Másrészt pedig a szakmai kifejezések az elején talán ijesztőek is lehetnek: ha nem tudod, hogy a fiero alatt mit ért egy könyv vagy egy előadó egy konferencián, azon fogsz kattogni, és nem a további mondandón.

Ha követed az írásainkat, a csoportunkat, akkor tudod, hogy elkötelezett hívei vagyunk a tudásátadásnak és a gamification hazai kultúrájának.

2017-ben elgondolkodtunk, hogy hogyan taníthatnánk a lehető legtöbbet, a leginkább elérhető formákban, a lehető legtöbb érdeklődőnek? Ennek pedig két eredménye lett: az egy dolog, hogy megírtuk az első magyar nyelvű kézikönyvet, amely részletesen elmagyarázza a gamification működését és módszertanokat ad a kezedbe.

De ami még fontosabb: létrehoztuk a Gamification Magyarország Konferenciát, vagyis a GAMAKO-t. Habár valószínűleg se te, se én nem vagyunk orákulumok, biztosan sejted, hogy miért imádjuk ennyire a GAMAKO-t.

A viselkedés tervezhető; megmutatjuk, hogyan

2018-ban szerveztük meg először a konferenciát öt kiváló szakember témáival. Ahogy minden valamire való rendezvény, úgy mi is gyűjtöttük a visszajelzéseket, és a legtöbbször megjelenő kérésnek egyszerűen nem tudtunk ellenállni.

“Legyenek hosszabbak az előadások.”

2019-ben 60 perces előadások lesznek azért, hogy csak úgy füstöljön a kezed alatt a jegyzettömb. Én úgy gondolom, hogy ha valaki gamificationre adja a fejét, akkor nem elég pusztán játékmechanikákat megismernie. Mivel a célunk valamilyen emberi viselkedés kiváltása, így egyszerűen kötelező ismerni azokat a területeket, amelyek szintén ezt célozzák meg.

Okos dolgokat azonban sokan tudnak mondani. Ez ide nem lesz elég.

Gyakorlati tapasztalatot, példákat, best practice-eket szeretnénk látni, hallani, kibeszélni, így öt olyan előadást, ezzel együtt hat olyan előadót állítunk 2019. május 25-én a színpadra, amelyekben csúcsra járatjuk a tapasztalat/másodperc mutatókat.

Ha mások mesélnék, nem hinném el, hogy ennyi tudást bele lehet sűríteni egy napba.

Magyarország egyik vezető felhasználói élmény tervező csapatából, a UX Studiotól érkezik hozzánk Damsa Dani. Dani a felhasználói élmény kutatás és tervezés rejtelmeibe fog minket bevezetni konkrét eszközöket felsorakoztatva.

A korábban említett Octalysis rendszernek van itthon egy feketeöves művelője: Ruzsinné Tilesch Judit. Judit tanárként az egyik legrettegettebb feladatot, a fiatalok tanulási motiválását oldja meg brilliánsan – az ő trükkjeit máshonnan nem lesheted el.

Majdnem biztos vagyok abban, hogy te vállalkozó vagy, vagy forprofit cégnél dolgozol. Ekkor pedig azt is tudod, hogy marketing nélkül egy fekete árny vagy egy sötét erdőben. Vannak azonban olyan írásbeli formulák (marketingszövegírás), amelyekkel inkább oázisnak fogsz tűnni egy sivatagban a vásárlóid szemében. Erről Vavrek Balázs, a Kreatív Kontroll marketingvezetője fog egy brutálhasznos előadást tartani.

Az utóbbi években elárasztotta az üzleti világot a “tanulj storytellinget”-jókívánság, vagyis az érdekes történetmesélés képessége. Ez már mindenkinek a könyökén jön ki, mert senki sem mondja meg, hogy mitől lesz érdekes és izgalmas egy történet. Azonban a GAMAKO-n Győri-Nádai Réka és Győri Zoltán az EUREKA Gamestől megtanítanak minket erre.

“2019 a közösségépítés éve”. 2018 is az volt az önjelölt marketing-Nostradamusok szerint. Erre se tanít meg jóformán senki minket. Mi a Kollektívánál az utóbbi években több olyan szervezetetet is felépítettünk, ahova az emberek a tudásért jöttek, de a közösségért maradtak. Ezt átgondolt tervezéssel és – meglepetés! – gamificationnel izzadtságcseppek nélkül el lehet érni. Megmutatjuk hogyan érdemes ebbe belefognod.

“Atyaég, ez elképesztően jól hangzik, de biztos egy vagyonba kerül”

Nem.

Egymillió okot tudnék mondani amellett, hogy miért éri meg egy sebészi pontossággal összeállított konferenciára ellátogatni.

Ebből ötöt már fel is soroltam az előbb.

De te nem csak emiatt jönnél el. Lehet, hogy voltál már tavaly az első GAMAKO-n, de lehet, hogy az idei lesz az első. Néhány év múlva azon kapod magad, hogy imádsz a konferenciáinkra és a tréningjeinkre járni. Nem azt mondom, hogy kötelező eljönnöd a GAMAKO-ra, de ha részévé szeretnél  válni a jövő gamification társadalmának, akkor ez lesz a belépőd.

Annyi mindent lehetne még írni a konferenciáról! Szerencsére a legfontosabb információkat már összeszedtük – kattints ide, hogy végigpörgesd a teljes programot.

Ha ezek után pedig már lángol benned a kaland- vagy épp a tudásvágy, akkor ide kattintva tudod bebiztosítani a helyedet és jegyet venni.

konyv_mockup_landing

hasznos, amit olvasol?

El se hinnéd, mennyi hasznos ötlet és módszer van még, amit megismerhetsz és felhasználhatsz. Írtunk egy könyvet a témában, hogy mégis elhidd. Érdekel?

Írtunk egy brutálhasznos , ingyenes e-bookot a témában.

Érdekel?

Játékosítás kezdőknek (vállalkozás verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.

Játékosítás kezdőknek (oktatói verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.