7+2 gamification ötlet, amit már használsz a marketing folyamataidban

Érezted már azt, hogy folyamatosan tanulnod kell azért, hogy a legjobbak között maradhass? Akár a személyes, akár a céges kalapodban olvasod ezt a posztot, biztosan igen a válasz a kérdésre. Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy most olyat fogsz tanulni, aminek a 70%-át már eddig is ismerted?

Ebben a posztban összeszedtem kilenc olyan gamification ötletet, amelyet ha marketing területen dolgozol, be tudsz építeni a saját kampányaidba. Ki ne akarná javítani a saját eredményeit?

A gamification és a marketing nem most találkoznak először

Azt hiszem fontos valamit tisztázni rögtön az elején: amit mi játékmechanizmusnak hívunk, azt néha a marketingesek marketingtechnikáknak, a salesesek salestechnikának, a játéktervezők játékmechanizmusnak hívják. Ez azért van, mert ugyanazt a jelenséget mindenki a maga módján találja meg a saját dolgaiban. Egyezzünk most meg abban, hogy a játékmechanizmus egy olyan ötlet vagy módszer, amellyel hatékonyabbá vagy érdekesebbé teheted a saját folyamatod.

Azonnali visszajelzés

A játékok egyik közös tulajdonsága, hogy mindig tudjuk hogyan állunk bennük: hány pontunk van, hány perc van még hátra, éppen most dobtunk kockával, vagy éppen miénk lesz a következő lépés. Ez az azonnali visszajelzés csökkenti a játékosok általános bizonytalanságát, így sokkal jobban tudnak figyelni a következő lépésekre.

A te dolgod az, hogy ha a marketingfolyamatod valahol találkozik egy követői interakcióval (például rád írnak, kérdeznek valamit, rendelnek), akkor a lehető legrövidebb időn belül reagálj. Amíg te nem reagálsz, addig a követ nem tudja, hogy jó helyre írt-e, megkaptad-e, jól írt-e, elment-e egyáltalán az üzenet. Ezt a feszültséget pedig nullára kell csökkentenünk, ahol csak lehet. Ebben hatalmas segítség az automatizáció.

Tutorial

A tutorial vagy útmutató arra szolgál, hogy falatnyi részekre bontja az új információkat, amiket el akarunk magyarázni az játékosainknak. Gondolj bele mennyi helyen találkozunk tutorialokkal! Az ATM-ek mindig kiírják, mi a következő lépés készpénz felvételnél, az ajtókra gyakran kiírják, hogy tolni vagy húzni kell, a lapra szerelt bútorok mellé pedig mindig adnak összeszerelési útmutatót.Te mennyire magyarázol pontosan és részletesen? Ha bonyolult például egy csomagajánlatod, akkor hogyan bontod részekre a rengeteg információt? Ebben a cikkben adunk 6 olyan szempontot, amit ilyenkor érdemes figyelembe venned.

Progress bar

A progress bar vagy haladásjelző a visszajelző módszerek egy jól ismert példája. A LinkedInen például nem volt mindig ott az a csík, amely a profilod kitöltöttségét mutatta százalékban. Egy megbeszélésen merült fel, hogy hogyan tudnák jobban ösztönözni a profilkitöltöttséget, és erre jött a haladásjelző ötlete.

Nettó 2 órányi programozással létrehoztak egy olyan megoldást, amellyel átlagosan 20%-kal megnőtt a kitöltöttségi szint.Ha a rendelésnél sok adatot kérsz be, akkor akár 2-3 képernyőre is szétbonthatod a mezőket, és egy egyszerű progress barral tudod jelölni, hogy már 33 vagy 67%-nál járok a kitöltésben.

A HEXAD-tesztünk is kiváló példa erre, ahol egy színes sáv halad előre, ahogy haladsz a kérdésekkel:

IKEA-hatás

Az IKEA-hatás Dan Ariely viselkedés gazdaságtannal foglalkozó szakember megfigyelése: két közel azonos dolog közül azt értékeljük jobban, amelyiknek a készítésében részt vettünk.Kiválóan felhasználható ez a módszer a személyre szabható ajánlatoknál: ha én magam állíthatom össze a számítógépem, vagy egy ajándékcsomagot, akkor sokkal értékesebbnek fog számomra tűnni.

Narratíva

A narratíva egy olyan történetet jelent, ami átszövi a teljes folyamatunkat. Egy játékban mondhatjuk azt, hogy valamilyen hétköznapi, vagy akár scifi vagy fantasy köntösbe bújtatod a folyamatot. Így lesz a “végezz el 25 nyelvleckét” feladatból “szabadítsd ki a királylányt Nyelvtániából” küldetés.

Nem kell azonban elrugaszkodnod a valóságtól. Ha a kampányban ügyesen leírod, hogy milyen hatással lesz a terméked a vevőre, az is egy történet. Ha a kampányodnak része valamilyen adakozás, akkor ezt is kommunikáld jól és rendszeresen.

Kollekciók

Erre már álmodból felkeltve is tudnál példákat sorolni: gyerekkorunkban már a matricagyűjtögetős füzetek révén megismertük a kollekciók mechanizmusát. Mivel az ember évezredekig gyűjtögetésből élt, ez a vonásunk megmaradt és építhetünk rá a kampányainkban.

Érdemes a teljes kollekciót megvillantani a játékosoknak (mint ahogy a matricás füzetben láttuk, hogy hány fajta van összesen), de egyszerre ne adjuk oda az összeset. Ez a fajta hiány erős motiváció lehet arra, hogy visszatérjenek hozzánk egy újabb látogatásra vagy vásárlásra a játékosok. Véletlenszerűséggel kombinálva (azaz lehet, hogy olyat kap, amivel már rendelkezik) pedig még erősebbé tehetjük a kollekcióinkat.

Elitizmus

Az elitizmus lényege, hogy valamilyen szempont szerint extra lehetőségeket biztosítasz néhány játékosodnak. Ez lehet egy titkos Facebook csoport vagy egy éves bérlet. A lényeg az, hogy ne legyen mindenki számára elérhető, és tényleg nagy előnnyel járjon.Készíthetsz akár egy VIP csoportot azokkal az ügyfelekkel, akikkel a leghatékonyabban tudsz együtt dolgozni. Aki ennek a csoportnak a tagja, ők bármikor kérhetnek tőled segítséget, akár egy revízió, akár stratégiai szintű kérdésük van.

FOMO

A FOMO szerintem már régi jó barátod. A mozaikszó a Fear Of Missing Out, vagyis a kimaradástól való félelem rövidítése. Minden egyes kampány lényegi eleme, és valahol az ajánlat környékén fogjuk megtalálni.

A FOMO az, ami sürgetést ad a folyamatainkba: már csak 20 órán át érhető el egy csomag, vagy már csak 5 hely van a meetupunkra. Ugyanezt a motivációs gombot nyomkodják a “barátaidnak már megvan az új termékünk, ugye te sem szeretnél lemaradni róla?” típusú hirdetések.

Elsüllyedt költség

Játékmechanikákat nem csak a folyamat elején, a vásárlás előtt lehet használni. Rengeteg számítógépes játék operál azzal a trükkel, hogy úgynevezett mérföldköveket lehet benne elérni. Ha azelőtt kilépnél, hogy elérnéd a következő mérföldkövet, akkor az addig elvégzett feladataid az előző mérföldkő óta mind el fognak veszni. Ugye te sem szereted, ha kárba vész a munkád?

Az elsüllyedt költség ezt a mentális mintánkat használja ki: ha a vásárló már elkezdte az adatait megadni a webshopodban, de valamiért nem fejezte be, akkor érdemes neki küldeni erről egy értesítést (“ha már eddig eljutottál, ne hagyd félbe, fél perc az egész”).

Ha egy előfizetéses rendszert akarna valaki felmondani, ugyanúgy bevethető az elsüllyedt költség elve, de Facebookról is emiatt nem töröljük magunkat – oda lenne rengeteg kapcsolatunk, ismerősünk, adatunk, ezt pedig nem akarjuk feladni, ugye?

Hogyan használd ezeket?

Bátran és okosan. Biztos vagyok abban, hogy a fenti ötletekből legalább kettőt használsz már, és legalább ugyanennyit szeretnél kipróbálni. Most már tudod, hogy mik ezek és hol érdemes használni. Csapd fel az egyik kampányodat és nézd meg, melyik részére lehetne bevinni egy FOMO ütést vagy ráfűzni egy narratív réteget.

konyv_mockup_landing

hasznos, amit olvasol?

El se hinnéd, mennyi hasznos ötlet és módszer van még, amit megismerhetsz és felhasználhatsz. Írtunk egy könyvet a témában, hogy mégis elhidd. Érdekel?

Írtunk egy brutálhasznos , ingyenes e-bookot a témában.

Érdekel?

Játékosítás kezdőknek (vállalkozás verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.

Játékosítás kezdőknek (oktatói verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.