GamificationMódszertan

Gamification [HUN] csoportunkban megosztottunk egy oldalt, ahol kérdést lehet feltenni nekünk Gamification témakörben, mi pedig megválaszoljuk azokat egy videó keretén belül. A csoportból Mészáros Róbert tette fel a kérdést, hogy miért nincs játékosítva ez a Játékosítás kérdés? Kérdése teljesen jogos, ezért azon felül, hogy játékosítottuk azt az egy szem kérdésünket, megosztjuk veled is a folyamat menetét.

Zárójelben annyit, hogy szerintem nem lehet mindent játékosítani, és ha megpróbálunk ráerőltetni mechanikákat és módszereket valamire, amire egyébként nem biztos, hogy kellene, akkor nem feltétlenül érjük majd el a célunkat.

Ettől függetlenül megpróbáltam a kérésnek eleget tenni, és a következőképpen folytattam le az adott feladat játékosítását.

Kérdések a játékosítás elején

Feltettem magamnak három kérdést:

  1. Mi az én célom? -> Kérdések gyűjtése.
  2. Van-e mérhető mennyiség? -> 100 kérdés, jó kérdések legyenek
  3. Mi lehet a játékos célja? -> Kapjon választ, ingyen legyen

Ezeket a dolgokat szemelőtt tartva vetettem bele magam az átalakításba, mely kb. 1 órát vett igénybe, plusz néhány perc programozást.

A játékosítás folyamata

Összesen 100 kérdés feltevésére adok lehetőséget, és ezt ki is emelem, figyelve a megfogalmazásnál arra, hogy nem “Még 67”, hanem Már csak 67 kérdés feltevésére van lehetőség” szöveg szerepeljen, alatta pedig egy #65 Visszaszámláló segítségével vizuálisan meg is jelenítem az ennek megfelelő adatokat.

Gamification kérdés játékosítás

Először a küldés gomb fölé tettem az elemet, azonban elgondolkodtam azon, hogy ennek a fekete kalapos mechanikának a célja az, hogy rávegyük a kilépő játékost, hogy ne nézzen még egy rész Modern családot, hanem azonnal kezdjen gondolkozni a kérdésen, és adjon nekünk választ. Így viszont csak azután talákozna a felirattal, hogy a fejében már döntött, hogy sorozatot néz.

Ezután betettem egyből a cím alá, viszont ekkor elképzelhető, hogy a játékos nem általunk megosztott linken keresztül érkezik, ahol elmagyarázzuk, hogy miért érdemes kérdést feltennie, hanem egyszerűen egy barátja küldi át neki az oldalt. Ilyen esetben nem szeretném, ha fekete kalapos mechanika várna rá egyből, helyette elmondom, hogy miért jó neki ha felteszi a kérdését, és utána hívom fel rá a figyelmét, hogy ez bizony #MM8-as #86 Halványuló lehetőség, és ha nem lép hamarosan, lecsúszik.

Az, hogy 10.000 Ft-os órabérünk helyett ingyen megválaszoljuk a kérdésed, egyfajta #46 Jogos örökség. Olyan, mintha adtunk volna neked X Ft-ot, amit felhasználhatsz nálunk tanácsadásra, de ha nem akarsz élni vele, akkor hagyd elveszni. A te döntésed.

Megpróbáltam a kérdéseknek nem csak a mennyiségére, hanem a minőségére is hatással lenni, ezért első körben azt írtam ki, hogy a legjobb kérdést jutalmazzuk valamivel. Később, jobban átgondolva két okból is elvetettem ezt:

  1. sok cég profitorientált, és inkább valami költséghatékony megoldást keresnének (vagy egyszerűen nincs keret jutalmakra)
  2. túl egyszerű megoldás, valami jobbat szerettem volna mutatni

Ezért inkább a Magasztos cél mély motivációt céloztam meg, és arra ösztönzöm a játékost, hogy tegyen fel valami szuperjó kérdést, amire nem csak mi bólintunk elismerően, hanem az egész Gamification [HUN] csoport. A jó kérdés feltevésével legalább akkora részt vesz ki a munkából, mint mi a Kollektívánál a megválaszolással.

Itt bejön egy kis közösségi motiváció is, ezt próbáltam erősíteni a beviteli mezőbe írt szöveggel, miszerint ha megadod a neved, akkor be is olvassuk a videóban, és részed lesz egy kis mini-hírnévben. Ez a #64 Közszemle mechanika, és bár nem tűnik nagy dolognak, a hosszú távú elköteleződést mégis erősíti. Az emberek szeretik ha megemlítik mások előtt a munkájukat, egyfajta elismerés ez.

Gamification kérdés játékosítás

Ezek azok a mechanikák amiket megtalálsz most az oldalon, de mondok valami bölcset:

A játékosítás nem csak azokat a dolgokat jelenti amiket hozzáadtál a rendszeredhez, hanem azokat is, amiket nem.

Amikkel nem játékosítottunk

Vannak dolgok, amikett betehettem volna, de vagy nem volt rá lehetőség, vagy többet ártott volna, mint amennyit segít.

Egyik ilyen mechanika az #26 Elitizmus. Kizárólag egy kis csoport számára teszem elérhetővé a lehetőséget a kérdések feltévésére, így kiváltságos helyzetükből fakadóan sokkal nagyobb valószínűséggel fognak élni a lehetőséggel. Ehhez általában hozzá szoktuk tenni a #57 Dicsekvés lehetőségét, amikor megoszthatja, hogy “Igen, én ott vagyok abban a kis csoportba akik kérdéseket tehetnek fel a nagyoknak”.
Ezzel két probléma van:

  1. Nem tartozunk a nagyok közé, nem tudunk hiteles elit csoportot képezni, inkább csak ilyen óvodás bibibí lenne belőle. A kutyát nem érdekli, hogy feltehettél ide egy kérdést. (Na jó, van önbecsülésünk, nagyon pengék vagyunk a témában, de azok szemében nem sokat ér a tudásunk, akik semmit nem tudnak a témáról)
  2. Nem is áll szándékunkban megfosztani senkit a jó kérdés feltevésének lehetőségétől, mert a mi célunk most az, hogy olyan kérdéssekkel találkozzunk, ami nekünk nem jutott még eszünkben. Tanulmányozhatjuk a témát az interneten, de mi inkább a kérdéseitek segítségével valami újjal szeretnénk előrukkolni (ahogyan azt Pusztai Ádám meg is tette a saját gamification keretrendszerének kifejlesztésével).

A másik mechanika a #22 Csoportos küldetés lett volna, ahol a cél 1000 kérdés beküldése 7 nap alatt, ami ha összejön, akkor abból a legjobb 100-at megválaszoljuk. Mondom a problémákat:

  1. Nincs időm elolvasni 1000 kérdést
  2. Ha a hatodik napon van 600 kérdés, akkor egy lelkes jelentkező garantáltan beír még 400-at, hogy elérjük a célt. Ezt egyszerűen kivédhettük volna kötelező regisztrációval, de a lényeg nem megbonyolítani a kérdések feltevését, hanem a lehető legegyszerűbbé tenni.

Néhány gondolat a végére

Még egyszer tudatosítani szeretném benned, hogy a tervezés kb 1 órát vett igénybe, és ez csak 1 db beviteli mező!

Ha egy összetettebb kérdőívet szeretnél játékosítani, akkor arra ajánlom figyelmedbe az erről szóló cikkünket.

Nagyobb rendszereknél jóval bonyolultabb a játékosítás, ám nem mindig érdemes az utolsó morzsát is játékosítani, ne told fullba a Gamificationt! 

Arra is felhívnám a figyelmed, hogy ez nem egy olyan terület, ahol egy adott példát ész nélkül máshol is fel tudsz használni. Ha például egy kérdőív kitöltése kötelező, már felesleges néhány fent említett mechanika, sokkal célszerűbb viszont megmagyarázni, hogy miért fontos a játékos számára az ŐSZINTE kitöltés. Sokan abba a hibába esnek, hogy játékosítás címszóval a kitöltők között kisorsolnak valami jutalmat, azonban többnyire csak annyit érnek el vele, hogy a játékos a lehető legkissebb energiabefektetés mellett tesz eleget a feladatnak, és mondjuk randomra végig X-elgeti az egészet, vagy feltölti Macska Jancsi adatokkal.

Mi a célod neked? Mi a célja a játékosnak? Ezeket érdemes szem előtt tartani.

Szóljunk, ha legközelebb írunk valamit a témában?
Add meg az email címed, és értesítünk, amint elérhető lesz:
Vigyázunk az adataidra. Adatvédelmi tájékoztató itt.