Gamification

“Csináljunk árakciót!”, “80%-os kupont mindenkinek!”, “Ha elég sokat reklámozok, visszajönnek”. Hallottad már az előző mondatokat valamilyen formában? A nyakamat merném rátenni, hogy ha most kilépsz az utcára és elindulsz bármelyik irányba, tíz percen belül találsz legalább három ilyen akciót. Mire jó ez?

Becsalogatja a vevőt. Elvileg. Egy biznisz fenntartásának általában jót tesz, ha visszatérő vásárlói is vannak amellett, hogy újakat vonz be. Miért nem jönnek vissza a korábbi ügyfeleink és vásárlóink? Mert nem hűségesek hozzánk – pontosabban nem úgy, ahogy mi gondoljuk. Mit lehet ilyenkor tenni?

Gyakori taktikák

Láthattad a GAMAKO rally előző bejegyzésben, hogy mi mindenre lehet használni a játékosítást. Három olyan módszert mutatunk most meg, amelyek legelőször eszünkbe jutnak, ha ügyfélszerzésről vagy visszatérő ügyfelekről esik szó. Ezek az árakciók, a kuponok és a nyereményjátékok. Nézzük mi történik akkor, ha kevésbé átgondoltan használjuk ezeket a technikákat.

1. Árakció

Az egyik leggyakrabban felmerülő feladat új vásárlók bevonzása – belőlük szeretnénk majd visszatérő, hűséges ügyfelet. Erre a kereskedők fele azt találja ki, hogy leakciózza a fél árukészletét. Valószínűleg páran betévednek és pénzt hagynak ott, de ritkán térnek vissza.

Ha egyszer bejött az akció, akkor legközelebb is behozza azokat az embereket – gondolhatnánk.

Rosszul tennénk.

Azok, akik kizárólag egy olcsóbb ajánlat miatt választanak minket, úgynevezett zsoldoshűséget éreznek irántunk. Ez azt jelenti, hogy ha máshol találnak jobb ajánlatot, egyből átpártolnak. Ha továbbra is árakciózunk, akkor TALÁN páran visszatérnek, viszont ennek az az ára, hogy nagyon alacsony lesz a bevételünk, hiszen a saját hasznunkból engedünk ilyenkor.

2. A Kuponok Istene

A szimpla árakció mellett a másik ősidők óta használt vásárlócsalogató ötlet a kuponok használata. Ebből is annyi félét láttunk már, mint égen a csillag: kupon páros vételre, a második féláron, adott napokon beváltható, ingyen fagyi jár érte rendeléskor, és még sorolhatnánk.

A kuponok hasznosak, mert jutalomként tudjuk adni a vásárlóinknak (intermezzo: jutalmat akkor adunk, ha megtettek valamit, amit elvárunk tőlük, például vásároltak vagy beregisztráltak hozzánk). Viszont veszélyeket is rejt magában – az angol szakirodalom már kifejezést is alkotott erre: overjustification. Magyarul talán túlértékelt jutalmazásnak lehet hívni.

Előfordulhat, hogy valaki kifejezetten a kupon miatt kezd el követni minket vagy éppen vásárolni tőlünk. Emiatt ő csak akkor fog jönni, ha van beváltható kuponja vagy elég nagy értékű kupont tud éppen nálad szerezni.

3. Hawking nyereményjátéka

“Ez az, hát nyereményjátékot fogunk csinálni Béla!” Gondolta legalább egyszer a világ összes vállalkozója. Egy nyereményjáték remek lehetőség arra, hogy új vásárlókat hozzunk be vagy akár a korábbiakat aktiváljuk. Általában két irányba mennek el ilyenkor a cégek:

a) Facebook-ra kitesznek egy képet, a feladatod az, hogy lájkold/kommentelj/oszd meg a posztot. Aki ezeket teljesíti, azok között sorsolnak egy utazást a Jupiterre.

b) Kitalálnak egy bonyolult játékot, ahol regisztrálni kell, feladatokat megoldani, naponta belépni egy adott felületre két héten keresztül, plusz SMS-ben elküldeni a szupertitkos kódokat, amihez meg kell látogatni három különböző üzletet. Aztán majd sorsolnak.

Az a) verzió egy faék egyszerűségű cselekvést igényel, viszont itt is tízből legalább hétszer fellép a túlértékelt jutalmazás problémája. A b) verziónál ezt szerencsére sikerült kiküszöbölni, viszont egy olyan bonyolult szabályrendszert alkottak meg hozzá, hogy valószínűleg hárman értik meg az egész világon: a jóisten, Stephen Hawking és a kitaláló. De biztos létezik egy olyan párhuzamos univerzum, ahol mindannyian megértenénk.

Tanulság: ha túl bonyolult a rendszer, nagyon kevesen fognak velünk játszani.

Ezt próbáld ki

Ha jól megfigyeled a fenti három taktikát, valami feltűnhet bennük: mindegyik jutalmakra koncentrál. Habár a jutalmaknak mindenki örül, mert mindannyian szeretünk jutalmat kapni, ez önmagában kevés ahhoz, hogy az emberek jól érezzék magukat nálad (azaz a te folyamatodban). Hiába tartozik mindhárom módszer a gamification, vagyis a játékosítás égisze alá, a nem megfelelő tervezés nem hozza az eredményeket.

Legközelebb, ha ki akarsz találni valami újat, akkor próbáld meg megfelelően játékosítani. Ehhez mi egy szimpla A4-es lapot szoktunk kezdésnek használni, és az alábbi lépéseket végezzük el:

  1. A lap körülbelül (vízszintesen) középső részébe elkezdjük felsorolni azokat a dolgokat, amiket elvárunk az ügyfelektől, ha nálunk, a boltunkban, a honlapunkon vagy a webáruházunkban járnak. Ilyen cselekvéseket írhatsz ide, mint benyit az ajtón, köszön, szétnéz, elolvassa a leírásokat, kérdez az eladótól. A cél: gondold végig, mit tenne az ideális “játékosod” a játékodban.
  2. Ha ez megvan, akkor minden cselekvés elé tegyél valami apró jelzést, ezt hívjuk triggernek. A trigger feladata az, hogy szóljon valahogy a vásárlónak, hogy “helló, ezt kell most csinálnod”. Ez alatt pedig a triggerrel egy sorban lévő cselekvést értjük. Ez lehet egy felirat, egy kedves szó, egy kérdés, egy értesítés a telefonján – ami éppen passzolhat a folyamathoz.
  3. A cselekvések oszlop jobb oldalán még van hely – “árazd be” ezeket a cselekvéseket! Mindegyikhez rendelj valamilyen jutalmat! Ha egyszerűbb cselekvés történt, például valaki bejött, jutalom lehet az is, hogy mosolyogva köszöntöd. Nem kell mindig kézzel fogható ajándékra gondolni.

Akár hiszed, akár nem, ha ezt az egy A4-es oldalnyi feladatot elvégzed, sokkal tudatosabban használod a játékosítást, mint a világ nagy része. Kezdésképpen nem kell hozzá mást végiggondolni, mint az ügyfelektől elvárt cselekvéseket, az ehhez tartozó triggereket és jutalmakat.

Hogyan lesz ettől hűségesebb valaki?

Nem a játékos elemek miatt alakul ki valakiben a hűség irántunk, hanem azért, mert odafigyeltünk rá. Figyeltünk arra mit csinál, ha elakad, segítünk, és próbáljuk végig támogatni azon az úton, amíg “nálunk” tartózkodik. Ez egy élmény, amit javítani tudunk a gamification segítségével.

A zsoldoshűség az első lépcső ahhoz, hogy valaki visszatérő ügyfelünk legyen, de folyamatosan fejlesztenünk kell magunkat és a folyamatainkat ahhoz, hogy a hűség is fejlődjön.

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy Magyarországon több különböző terület szakértői eljönnek Veszprémben május végén mesélni arról, hogy ők hogyan használják a játékosítást.

Mindannyian hoznak gyakorlati tanácsokat nekünk. Ide kattintva azt is megtudod, milyen témákról lesz szó az I. Gamification Magyarország Konferencián.

Nemsokára jön az utolsó tartalom, készen állsz?

Most már tudod, hogy a jobb bizniszhez elengedhetetlen a jobb élmény megtervezése és létrehozása. Ennek a legjobb módja a játékosítás, és szervezünk egy olyan konferenciát, ahol a kezdéstől a már futó gamification ötleteidig rengeteg tanácsot és gyakorlati tippet fogsz kapni.

Szóljunk, ha legközelebb írunk valamit a témában?
Add meg az email címed, és értesítünk, amint elérhető lesz:
Vigyázunk az adataidra. Adatvédelmi tájékoztató itt.