Játékosítás és az egészségügy – 5 “muszáj ismerned” példa

"Az egészség nem játék, de közel állhat hozzá."

A négy legnagyobb terület, amelyen játékosított ötleteket találhatunk, a digitális termékfejlesztés, az oktatás, a marketing és a HR. De farvizen beúszik az egészségügy is top10-be, hiszen az egészségjavítás és -megőrzés talán vitán felül olyan téma, amelyen fontos az emberek noszogatása.

Kiegészítés: nem biztos, hogy mindenki gamificationnek tekinti a lenti példákat. Írtunk itt egy cikket arról, hogy vajon mit dobozolhatunk be gamificationnek, és mit nem. Érdemes átfutni, mielőtt tovább olvasol.

Se szeri, se száma a témába vágó alkalmazásoknak. Ebben a posztban találsz öt olyan játékosított egészségügyi alkalmazást, amiből biztos tudsz tanulni vagy lenyúlni egy-két jó ötletet.

#1 Zombies, Run!

A Zombies, Run! egy rendszeres futást támogató applikáció. A történet szerint a világban kitört a zombi apokalipszis, és apró erődítmények maradtak csak, ahol egészséges embereket lehet találni. A játékos az egyik ilyen erődítmény lakója, és a környéken futkorászva és különböző küldetéseket teljesítve segíti az ott lakók túlélését.

Az Ötös Számú Futó, vagyis a játékos az appot elindítva fülhallgatón keresztül fogja kapni az utasításokat, valamint hallani a történetet kiegészítő információkat és hangokat. Az egyszerűbb küldetéseket, mint például egy lezuhant helikopter megtalálását, azzal spékelik meg, hogy ha a játékos adott szakaszokon nem fut elég gyorsan, akkor a zombik elkapják és bukja az adott küldetést. Ehhez különböző halálhörgést és ijesztő hangokat használ motivációként a program.

#2 Sea Hero Quest

A Sea Hero Quest a demencia kutatásának egyik zászlóshajója – majdnem szó szerint. A játékban ugyanis egy tengerész naplóját követve kell különböző küldetéseket teljesítenünk, mivel a tengerész elvesztette az emlékezetét. A játék irányításához a telefonunkat kell ügyesen mozgatnunk, így kikerülve jéghegyeket, szörnyeket.

Ez a játék a térbeli tájékozódásról gyűjt értékes adatokat, amely a demencia kialakulásakor az elsők között romlik. A játék leírása szerint ha mindössze két percet játszol a SHQ-tel, azzal öt órányi laboratóriumi kutatást váltasz ki. 2018-as adatok szerint eddig több mint 80 évnyi játékidő gyűlt össze, ami 12 évezrednyi kutatási adatot jelent. Nekünk pedig csak jéghegyeket kell kerülgetni. Van egy sejtésem, hogy miért nem Titanic lett az app neve.

#3 Foldit

A Foldit nemes egyszerűséggel egy fehérjehajtogató szimulátor. A szimulátor lényege, hogy meghatározott biokémiai szabályok mentén tudod “hajtogatni” a feladatban szereplő fehérje alakját. Ebből az alakból a rendszer számol egy pontszámot, és a legmagasabb pontszámmal rendelkező szerkezeteket kutatók kiértékelik.

Ezzel a szimulátorral két hét alatt kiderítették az M-PMV vírus (csúnya dolgokat okoz az immunrendszerünkkel) szerkezetét, amit korábban 15 éven keresztül sikertelenül próbáltak meghatározni. Ó, és ezt 240 ezer játékos játszotta.

#4 PainSquad

Vannak olyan egészségügyi területek, amelyeken nagyon nehéz pontos adatokat gyűjteni. Az egyik ilyen terület a rákos gyermekek fájdalmainak és tüneteinek rögzítése. A PainSquad ezt a problémát segít megoldani. Az applikációban egyszerűen lehet jelölni minden betegnek azt, hogy melyik testrésze mennyire fáj. Ez önmagában azonban nem volt elég, mert rendszeres adatrögzítés kell ahhoz, hogy pontosabban be lehessen állítani a kezelést.

Az applikáció története ezért az, hogy a játékos egy fájdalmat üldöző rendőri egység tagja, és ehhez kapcsolódó bűnügyeket kell megoldania minden nap. Ami extra ebben az applikációban, hogy Kanada két legnépszerűbb rendőrös sorozatának szereplőivel készítettek rövid motiváló videókat, amelyek beleillenek a narratívába.

#5 Pact

A leánykori nevén Gym-Pact névre hallgató applikáció a Guitar Hero fejlesztőitől származik, és egy faék egyszerűségű ötletre épül: megígérsz magadnak valamit. Az applikációban azt tudod jelölni, hogy ma például edzeni fogsz, és erre felteszel a saját pénzedből 5 dollárt.

Ha nem sikerült betartanod a magadnak tett ígéretet, akkor az app levonja tőled a feltett összeget. Ha teljesíted, amit vállaltál, akkor pedig – habár egy nagyságrenddel kisebb, de – jutalompénzt kapsz az egyenlegedre. A Pact valójában a lelkiismereted egészséggel foglalkozó szeglete.

Miket tanulhatunk ezekből az applikációkból?

Három dolgot érdemes megtanulnunk és megfogadnunk a fenti alkalmazásokból.

1. A narratíva az egyik, ha nem a legfontosabb játékmechanizmus. Egy jó történet képes azt elérni, hogy kíváncsiak legünk mindig a folytatásra, új szereplőket (projektelemeket) ismerhetünk meg, és egy időre kirántanak minket a saját valóságunkból.

2. A projekt minden részét érdemes alárendelnünk a narratívának. A történet nem egy pálya mellett futó partjelző, aki néha segít nekünk, hanem az alapja a projektről való kommunikációnknak. Így a játékos feladatai nem feladatok lesznek, hanem küldetések, legyőzendő ellenfelek, vagy éppen megoldandó bűnesetek.

3. Nem a játékmehanizmusok mennyisége számít. A Pact például egyszerű: ígérj meg valamit, és tartsd be. Ha nem sikerül, fizetsz. Ez egyetlen mechanizmus (nem is nevezném feltétlenül játékmechanizmusnak, bár az Orákulumra eléggé hajaz). Nem baj, ha csak egyetlen mechanizmusra épül a projekted, ha azt megfelelően megtervezted.

Mi vagyunk a Kollektíva

Itt a Kollektívánál azzal foglalkozunk, hogy játékokkal és tudománnyal hatékonyabbá és érdekesebbé tesszük a világot.

Mostanában írtuk, olvastad?

Összegyűjtöttünk neked 33 szuper példát, nézd:

Kövess minket Facebookon

Oszd meg és uralkodj:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest

Egy karnyújtásnyira van tőled rengeteg gamification példa. Érdekel?

konyv_mockup_landing

hasznos, amit olvasol?

El se hinnéd, mennyi hasznos ötlet és módszer van még, amit megismerhetsz és felhasználhatsz. Írtunk egy könyvet a témában, hogy mégis elhidd. Érdekel?

Játékosítás kezdőknek (vállalkozás verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.

Játékosítás kezdőknek (oktatói verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.