Történetírás középiskolás fokon (gamification beszámoló)

Bevezetés, tárgyalás, befejezés. A fogalmazás szentháromságával minden általános iskolás szembekerül tanulmányai során. Adott ez a keret, amelyet nem mindig csúcslelkesedéssel tölt meg a nebuló. Azokra gondolok főleg, akiknek nehezére esik az írás - ők inkább szóban mesélik el a hihetetlen hétvégéjüket, írásban pedig maximum a Messenger üzenetig, közösségi oldalas bejegyzésig, Insta sztoripötyögésig jutnak.

Ekkor ugrott be, hogy ideje mankót nyújtani azoknak, akiknek nyűg a fogalmazás és kínszenvedés az írás. Mi lenne, ha kedvenc filmjükön, történetükön keresztül fognám meg őket? Ha nem is lesznek az írás fegyelmezett közkatonái, még akkor is felvillanhat egy apróbb szikra, amiből aztán megszülethet saját meséjük.

Ekkor határoztam el, hogy adok nekik egy keretet, amely éppenséggel egy profi marketing narratíva. Lelkes magyartanárunk a cél érdekében egy bizonyos Gyakorlati játékosítás című könyv 164. oldalára lapozott.

A bejegyzést az egyik leglelkesebb követőnk, Szabó Erik írta. Erik tanárként dolgozik a GYSZSZC Hunyadi János Középiskolájában.

Történetek, történetek mindenhol

Mibe botlott? Naná, hogy kincsre. Inspirációra, konkrét feladatra. Donald Miller StoryBrand néven tanít egy hét lépésből álló történetmesélési módszert. A pofonegyszerű narratíva temérdek filmben, regényben, mesében fellelhető. Arra gondoltam, hogy ha Spielbergnek, Tolkiennek, Rowlingnak megy, akkor a diákjaim előtt is adott a remek lehetőség.

De mi is az a StoryBrand módszer? Egy olyan történetmesélési metodika, amely világosan elkülöníthető szakaszokból áll, egyfajta fejlődéstörténet is, amikor például az egyszeri ember a népmesében felkerekedik, hogy szerencsét próbáljon, útja közben próbatételeket áll ki. Vannak, akik segítik és gátolják, de elér ahhoz a ponthoz, amikor lehetősége lesz a sikerre, de ehhez le kell győznie egy akadályt, meg kell oldania egy feladatot, meg kell haladnia önmagát.

Idézek Ádám Gyakorlati játékosítás című könyvéből:

A hős vágyik valamire, de az ahhoz vezető úton egy problémába ütközik, A kétségbeesésének mélypontján találkozik egy segítővel, aki mutat neki egy tervet, és cselekvésre szólítja fel. Ez a terv segít a hősnek elkerülni a vereséget és elérni a sikert.

Remekül használható az SB módszer világossá tenni a diákoknak bizonyos történeteket (kötelező olvasmányokat, filmeket, korszakokat), sőt, kreálni egy saját mesét, amelyekben az SB keretei segítik érdekessé gyúrni a sztorit.

Szántam rá három tanórát, hogy a módszert megismerjük, értelmezzük, gyakoroljuk, alkalmazzuk.

A StoryBrand használata tanórán

Az elején különböző történeteket idéztünk fel (Gyűrűk Ura, Harry Potter, Az oroszlánkirály)  amelyekben Sherlock Holmes módjára szépen megtaláltuk a fent említett narratíva minden elemét. Ezt szépen mindenki leírta a füzetébe, majd jöhetett az első fontosabb lépés. Hét kockából álló táblázatot kaptak, amelyre kitalált történetük vázlatát kellett körmölniük.

Párban dolgoztak, nyugodtan végigkalandoztak mind a hét lépésen, ötleteltek, gondolkodtak, nevettek, törték a kobakjukat. Előtte nem találkoztak még ezzel a módszerrel, a történetekkel viszont igen, Így könnyebb volt a “belépés az SB kapun”, amely után az önállóan végzett munkagyümölcsért arathatták le a diákok saját történetek formájában.

Miután összeállt a történet váza, következhetett a „most ugrik a majom a vízbe”-effektus: a teljes történet papírra vetése. Ha ezt látta volna Csíkszentmihályi Mihály! Biztos vagyok benne, hogy a flow-élmény világhírű képviselője és megalkotója elégedetten szemlélte volna az eseményeket, a nagybetűs alkotást.

Repült az idő, különböző történetek születtek  (egy magyar autóversenyző útja a világbajnoki címig, Szófia és a tündérfiú fantasztikus története, Zoli színésszé válásának fejlődéstörténete, David Dallas modell súlyos balesete utáni mesés felépülése) vidám, borongós, meghökkentő, elgondolkodtató és még sorolhatnám milyen stílusban. Külön öröm, hogy imitt-amott feltűntek zseniális szóképek, szófordulatok, 21. századi lexémák.

Azzal, hogy keretet kaptak, a figyelmük nem kalandozott el, fegyelmezetten tették a dolgukat, páros „meló” lévén odafigyeltek egymásra, megvalósult az együttműködés is, úgy, hogy meghallgatták egymás ötleteit, létrehoztak a semmiből egészen nagyszerű valamit, pazar narratívákat.

A rendkívül egyszerű, de nagyszerű módszer lépései nálam a következő voltak:

  1. A módszer ismertetése
  2. Ismert alkotások „storybrandjének” megtalálása, megbeszélése
  3. Hétlépéses vázlat elkészítése
  4. Karakterek, helyszínek, mondanivaló kidolgozása
  5. A teljes történet papírra vetése
  6. Egymás munkáinak értékelése

“Használhatom én is?”

A StoryBrand lépéseit leginkább felső tagozattól ajánlanám, ugyanis a népmesei elemekkel addigra egészen klasszul tisztában lesznek a diákok, van fogalmuk a jó-rossz küzdelméről, így szuper kis történetek születhetnek. Középiskolában már jöhetnek a bonyolultabb fordulatok, a stílus és az esztétikum is csiszolódhat, és később majd az egykori padkoptató nebuló felnőtt korában akár saját brandjének, cégének, sikerének történetét online/offline felületen jelenítheti meg ezzel a módszerrel.

Egy szó, mint száz: próbáljuk ki a StoryBrandet! Hogy miért? Mert kreativitást fejleszt, alkalmas arculatunk/márkánk megjelenítésére, unalmas feladatok helyett flow-élményhez juttathat kicsit és nagyot egyaránt. 

Mi vagyunk a Kollektíva

Itt a Kollektívánál azzal foglalkozunk, hogy játékokkal és tudománnyal hatékonyabbá és érdekesebbé tesszük a világot.

Mostanában írtuk, olvastad?

Kövess minket Facebookon

Az alapozó e-book megvan már?

Oszd meg és uralkodj:

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin
Share on pinterest
konyv_mockup_landing

hasznos, amit olvasol?

El se hinnéd, mennyi hasznos ötlet és módszer van még, amit megismerhetsz és felhasználhatsz. Írtunk egy könyvet a témában, hogy mégis elhidd. Érdekel?

Írtunk egy brutálhasznos , ingyenes e-bookot a témában.

Érdekel?

Játékosítás kezdőknek (vállalkozás verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.

Játékosítás kezdőknek (oktatói verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.