4 legális hangulatfokozó vegyület, amit gamificationnel előállíthatsz

A gamificationről szóló beszélgetésekben és könyvekben gyakran emlegetik a neurotudományokat, a neurotranszmittereket és az agy kémiáját. A neurotranszmitterek olyan vegyületek, amelyek az agyban közvetítenek különböző jeleket. Ebben a posztban azokról a vegyületekről lesz szó, amelyeket a gamificationnel munkára bírhatunk. Négy neurotranszmitterről érdemes szót ejteni, ezeket DOSE-nak rövidítik: dopamin, oxitocin, szerotonin és endorfin.

Dopamin – legyél izgatott!

Ha a gamification agyra gyakorolt hatása szóba (írásba) kerül valahol, akkor az első vegyület, amire ráugranak az emberek, a dopamin. A dopamint boldogsághormonnak is szokták hívni, mert ez szabadul fel, amikor jutalmat kapunk – legalább is ezt gondolták sokáig, ám ez nem igaz. A dopaminnak több funkciója is van, beszélgessünk most a két legrelevánsabbról:

  • motiváció: dopamin szabadul fel az agyban, mielőtt olyan cselekvésbe fogunk, amit élvezünk vagy jutalmat kapunk érte
  • tanulás: kutatások szerint a dopaminnak a tanulási folyamatainkban is fontos szerepe van. Andrea Kuszewski szerint ez a folyamat így néz ki: a megfelelő tanulás körülményei = új cselekvés -> dopamin szabadul fel -> magasabb motivációs szint alakul ki -> ez jobban ösztönzi a neuronokat -> új szinaptikus kapcsolatok alakulnak ki

Az új élmények beindítják a dopamintermelést, ahogy a fenti folyamatból is látszik. Tehát: ha olyan játékosított folyamatunk van, ahol a felfedezés és az újdonság varázsa kulcsfontosságú, akkor főleg a Szabadelvű játékosok fognak ugrálni örömükben, de mindannyiunk dopamintermelésére hatással lesz. Ezt persze még megfejelheted pár lehetséges jutalommal.

Oxitocin – legyél törődő!

Az oxitocin a másokhoz való kötődésünk és vonzódásunk fontos eleme, valamint az elégedettség érzésének is kiváltója. A közösségi média platformok előretörésével kiderült, hogy ez a kötődés távolról is működik, azaz nem kell személyesen találkoznunk a szerettünkkel az oxitocintermelés beindításához.

Habár általában csak a pozitív hatásairól szól a fáma, az oxitocin hajlamos felerősíteni az ellenszenvet és a haragot is. Bár ezt többnyire nem szoktuk a tervezés során figyelembe venni – szándékosan miért akarnánk negatív érzelmeket korbácsolni valaki ellen? (Költői kérdés, ne válaszolj rá.)

Meglepő módon oxitocin szabadul fel akkor is, amikor egy érdekes történetet hallgatunk. Ez magyarázat arra, hogy a jó sztorik miért ragadnak meg az emlékezetünkben jobban, mint a száraz tények (vagy a béna prezentációk). A jó történetek képesek magukkal sodorni a hallgatókat, akik beleélik magukat a történetbe és ráhangolódnak a szereplőkre is – szimpátia alakul ki irántuk. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a jó történeteket hallgatóként képesek vagyunk újraélni.

Szerotonin – legyél büszke!

A szerotonin egy hangulatszabályozó vegyület. Ha megfelelő mennyiségű van a szervezetedben, akkor boldog vagy; ha nincs, akkor pedig szomorú vagy. Szerotonin akkor szabadul fel, amikor fontosnak, büszkének érezzük magunkat, vagy valakinek szüksége van ránk. Szintén ilyen helyzet, amikor megköszönnek nekünk valamit, vagy olyan eredményt értünk el, amiért tényleg meg kellett dolgoznunk.

Az egyik legfontosabb teendő a szerotoninfröccs készítésére az, hogy feljegyzed a rendszerben a játékosok teljesítményét (akár pontokat gyűjtögetnek, akár jelvényeket például). Ez azért fontos, mert a megszerzése mellett a visszaemlékezés is segít a termelésben (“hű, ezt azért kaptam, mert fontos dolgot vittem véghez”). Ezért jó, ha a játékos egy felületen láthatja az összes eddig elért eredményét.

Emellett azt is biztosítsuk, hogy a játékosok megköszönhessék egymásnak a segítséget. Ez lehet egy egyszerű kedvelés, egy komment vagy személyes párbeszéd. Ezt felturbózva nem csak köszönetet küldhetnek egymásnak, hanem akár virtuális vagy valós ajándékokat is..

Endorfin – legyél boldog!

Az endorfin egy olyan opioid, amelyet a szervezet természetes módon képes előállítani. Amikor felszabadul, az endorfin boldogságot okoz bennünk. Ha nagyobb mennyiségben szabadul fel, akkor sokkal erősebb a hatása: akár euforikus állapotba is kerülhetünk (mintha drog hatása alatt lennél). A fájdalom és fáradtság leküzdésében is hatalmas szerepet játszik (“újult erővel” tudunk emiatt folytatni valamit) – a futók kitartása tipikusan jó példa erre. 

Jellemzően akkor kapunk egy endorfinlöketet, amikor sikerül egy kihívást teljesítenünk. A játékosított folyamatokban ezért érdemes minél több kisebb sikerélményt adni a játékosoknak. Azt se felejtsük el, hogy idővel mindenki egyre ügyesebb lesz abban, amit csinál, tehát egyre nehezebb kihívásokat kell állítani a játékosok elé – így megmarad az örömérzet és nem unják el magukat “játék” közben.

És most?

Most már sokkal jobban érted, hogy a gamification hogyan hat ránk. Ha ennél is tovább szeretnél menni (tudjuk, hogy ennyire kíváncsi vagy), akkor érdemes azon gondolkodnod, hogy melyik játékostípus mely hormonokkal van szorosabb kapcsolatban. A Teljesítők például az endorfin és dopamintermeléssel hozhatók összefüggésbe, így érdemes olyan folyamatokat készíteni számukra, ahol kihívásokat oldhatnak meg (egyre nehezebbeket), és mindegyikért kapnak valamilyen jutalmat.

A többi játékostípussal vajon mely hormonok kapcsolhatóak össze?

(spoiler: Közösségi – oxitocin, szerotonin, Filantróp – dopamin, oxitocin, szerotonin, Szabadelvű – dopamin, Játékos – dopamin, endorfin, szerotonin, Elemző – dopamin, endorfin)

konyv_mockup_landing

hasznos, amit olvasol?

El se hinnéd, mennyi hasznos ötlet és módszer van még, amit megismerhetsz és felhasználhatsz. Írtunk egy könyvet a témában, hogy mégis elhidd. Érdekel?

Írtunk egy brutálhasznos , ingyenes e-bookot a témában.

Érdekel?

Játékosítás kezdőknek (vállalkozás verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.

Játékosítás kezdőknek (oktatói verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.