Miért tanuld tőlünk a gamificationt?

Ismered az üzemanyagturizmus kifejezést? Ez az a jelenség, amikor képesek vagyunk többet kocsikázni pusztán azért, mert távolabb olcsóbb az üzemanyag. Ez klasszikus példája a zsoldoshűségnek. Ugyanennyire vagyunk hűségesek az információhoz is: ha egy blogtól folyamatosan hiteles és hasznos információkat tanulsz, akkor erős zsoldoshűség alakul ki részedről, ami továbbfejleszthető.

Ha olvastad már valamelyik korábbi bejegyzésünket, akkor tudod, hogy mennyire fontos számunkra a tudásátadás. Mi így mutatjuk ki, hogy figyelünk rád: nem csak nagy szavakat puffogtatunk a motivációról, nem általánosságokban emlegetünk tíz évvel ezelőtti példákat. Azt osztjuk meg, amire szükséged van: a tudásunkat. Gamificationben a legjobbak akarunk lenni hosszú távon is. Három dolgot teszünk azért, hogy a legtöbbet tanuld tőlünk.

Mi is tanulunk

Szerintem annál álszentebb dolog kevés van, mint úgy szakértőnek hívni magamat, hogy én nem tanulom folyamatosan a szakmámat. Attól, hogy valaki elolvassa egyszer a Kotlert, még nem lesz marketinges. Ahogy NBA játékos se lesz a kosaras kártya gyűjtés miatt senki.

A legalapvetőbb forrás, amit tanulásra használhatunk, az a könyv. Rendszeresen veszünk olyan könyveket, amelyek a gamificationt tárgyalják (lehetőleg mélyen, rendszer szinten). Andrzej és Yu-kai könyvei az elsők között voltak, amiket beszereztünk, és ez egy egész hullámot indított el.

Korábban már pedzegettük, hogy a gamification rengeteg területből merít tudást. Ennek megfelelően vannak könyveink

  • marketing kivitelezés témában (pl. a megboldogult Online Katapulttól),
  • játéktervezés témában (Jesse Schell írt ebből egy bibliát), 
  • szövegírás témában (tartalommarketing, e-mail-marketing és microcopy többek közt),
  • pszichológia témában (What Customers Crave, Evil by Design mindenképp legyen a listádon),
  • viselkedés gazdaságtan témában (Ariely, Cialdini, Pink és Thaler miatt roskadoznak a polcaink).

Könyvet szerintem jegyzetfüzettel érdemes olvasni. Ami fontos és hasznos, azt én általában Evernote-ba jegyzetelem. Így nem feltétlenül kell össze-szövegkiemelőzni a könyvet.
A könyvek mellett évente néhány konferenciára is ellátogatunk. Ez egy fokkal borsosabb árkategória, hiszen a konferenciajegy mellett az utazást is ki kell perkálni, ezért érdemes jól megválasztani, hogy mire megy az ember.

A választásnál én általában az előadás témáit veszem figyelembe, a lokációt (mennyire drága, hogy jutok oda), és kikkel tudnék ott beszélgetni. Nem hiszem, hogy valaha lehetne olyan konferenciát szervezni, ahol minden előadás tetszik mindenkinek, ezért sosem panaszkodom, ha 1-2 téma mégsem váltja be a hozzáfűzött reményeimet. Ha pedig én máshogy gondolkodom a témáról, akkor egy szuper beszélgetés kerekedhet ki belőle. Mindenképp nyerek.

Emellett figyelemmel követem az online történéseket is. Keress rá Facebookon a gamification témájú csoportokra, és csatlakozz a nagyobbakhoz! Itt hetente felbukkan valami megvitatni való téma. Rengeteget lehet tanulni a kommentekből – és persze te is hozzászólhatsz.

Rendszeresen rendszerezünk

Én mérnök vagyok. Gyűlölöm az átláthatatlanságot. Éppen ezért jegyzetelem online a könyveket: ez kereshetővé teszi a tartalmat. Ezért vezetünk blogot: ne csak a nagy Miértekről olvass (“a gamification nagyon hatékony tud lenni és motiváló blaaa”), hanem lásd a hogyanokat is.

Ennek a szemléletnek és a rengeteg, folyamatosan gyűjtött információmorzsának a szerelemgyereke a saját módszertanunk, a KOJAK. Rengeteg különböző módszertant kipróbáltunk, ami segít téged abban, hogy könnyebben használd a gamificationt, azonban egyik sem volt az igazi. Így a nulláról felépítettünk egyet magunknak abban a reményben, hogy ezt magyarul, itthoni körülmények között remekül lehet használni. Eddig nem csalódtunk.

Ez segít a megfelelő olvasnivaló megtalálásában is: mostanában főleg a hatékony triggerek foglalkoztatnak, így az utóbbi hónapokban voltam befolyásolási tréningen, megvettem Pink MIKOR című könyvét, és a Talk Triggers-t is. Így legalább nem lutri az új tartalom beszerzése.

Megosztóak vagyunk

Mit érne ez a felhalmozott tudás, ha nem osztanánk meg? Persze, megtehetjük azt, hogy nem vezetünk blogot a gamificationről, és a megrendelőinknek azt mondjuk, hogy titkos laborokban készülnek a játékosított megoldásaik. Márka- és hűségépítés szempontból azonban sokkal hasznosabb az, ha egyre több részletet megosztunk a saját tudásunkból.

Ez két dolog miatt hasznos: egyrészt a tartalom forgalmat generál nekünk. Másrészt pedig kinevelhetjük a magyar gamification kultúrát. Várom azt a napot, amikor itthon is olyan tartalmas beszélgetéseket lehet folytatni, mint egy brit, amerikai vagy török konferencián.

2018-ban, ahogy körülnéztünk, láttuk, hogy nincs olyan könyv a magyar piacon, ami a gamification hogyanjával foglalkozik. Zichermann általános bemutatása és Fromann Richárd alapos játékos típusokat bemutató könyve remek kiinduló alap lehet, de mi ennél többet akartunk. Ezért született meg a Gyakorlati játékosítás.

Szintén a kultúra alapozása miatt jött létre a Gamification [HUN] Facebook csoport is. Talán ez volt az egyik legjobb ötletünk, hiszen tanárokat, marketingeseket, HR-eseket és több más terület embereit tömöríti a mára több mint 1200 tagot számláló csoport.

2018-ra azt is meguntuk, hogy egy tisztán gamification témájú konferenciáért külföldre kell menni, így megszerveztük a Gamification Magyarország Konferenciát, azaz a GAMAKO-t. Annyira bejött, hogy 2019-ben már a másodikat szervezzük még királyabb témákkal és hosszabb előadásokkal.

Ráadásul önös érdek vezérel minket

Mi itthon is jókat akarunk beszélgetni a témáról, nem csak külföldön.

Ez az önös érdek vezetett minket ahhoz, hogy téged a lehető legjobban szolgáljunk tudással. Elvégre ha te többet tudsz, akkor több, mélyebb kérdésed lesz. Ha több kérdésed lesz, több beszélgetés és eszmecsere indul meg, így pedig egyre inkább elkezdünk egymás véleményére figyelni – ez vezet a kultúrához.

Én pedig közben bízom abban, hogy ha nekünk jó, akkor így neked is az lesz. 

Mi vagyunk a Kollektíva

Itt a Kollektívánál azzal foglalkozunk, hogy játékokkal és tudománnyal hatékonyabbá és érdekesebbé tesszük a világot.

Mostanában írtuk, olvastad?

Összegyűjtöttünk neked 33 szuper példát, nézd:

Kövess minket Facebookon

Oszd meg és uralkodj:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest
konyv_mockup_landing

hasznos, amit olvasol?

El se hinnéd, mennyi hasznos ötlet és módszer van még, amit megismerhetsz és felhasználhatsz. Írtunk egy könyvet a témában, hogy mégis elhidd. Érdekel?

Játékosítás kezdőknek (vállalkozás verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.

Játékosítás kezdőknek (oktatói verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.