Játék vs munka: komolytalan-e a cég, amely játékelemekkel teszi hatékonyabbá a munkáját?

„Vajon mi kellene ahhoz, hogy figyelemfelkeltőbb legyen a szolgáltatásom? Vajon mi kellene ahhoz, hogy ’addiktívabb’ legyen a termékem? Vajon mi kellene ahhoz, hogy jobban szeressék a márkámat?” Te mikor gondoltál ezen kérdések valamelyikére utoljára?

Jane McGonigal játéktervező szerint a játék ellentéte nem a munka. Szerinte a játék ellentéte a depresszió – ezért semmi akadálya nem lehet annak, hogy a játékokat és a munkánkat vegyítsük valahogy, igaz? Hiszen a játékoknak évezredes előnyük van abban, hogy szórakoztassanak minket, és valljuk be: a munka nem mindig szórakoztató.

Az utóbbi években itthon is kezdett elterjedni az a stratégia, amellyel játékelemeket tudunk nem-játék környezetbe ültetni. Ez a gamification, magyarul a játékosítás.

A felületes szemlélődők élből rámondják, hogy semmi szükségük arra, hogy komolytalanná tegyék a munkájukat, de a játékosításnak nem ez a feladata. Ezzel azt tudjuk elérni, hogy az emberi kíváncsiságot, játékosságot, az izgalom keresését, a fejlődni akarást célozzuk meg különböző technikákkal azért, hogy a termékünk vagy szolgáltatásunk jobb szolgálatot tehessen az ügyfeleinknek.

Ehhez pedig nem kell bonyolult képleteket, módszereket, titkos tanokat megtanulni: elég, ha egy picit jobban megismerjük az emberi viselkedést és azt, hogyan „noszogathatjuk” az embereket (például vásárlásra vagy egyéb aktivitásra).

Így lesz egyre jobb

Első lépésként mindenképp gondold végig a teljes folyamatot, amin az ügyfeled végig szeretnéd vezetni. Ha például ez egy ingyenes csalitermék letöltése, akkor lépésről lépésre írd le, hogy mit kell a felhasználónak tennie: meglátogatja a honlapot, végigolvassa a szöveget, megadja az adatait, rákattint a gombra, megnyitja az emailt, letölti az anyagot. Ne feledd: a felhasználó szemszögéből írd le a lépéseket! Igen, ez egy szimpla felsorolás. Így lesz egy átgondolt folyamatod.

Ezután minden lépést vizsgálj meg hat szempontból: mennyi idő elvégezni? Mennyi pénzbe kerül megtenni? Mennyire nehéz fizikailag, illetve mentálisan? Csinált-e a felhasználó már hasonlót? Mit szólnak majd hozzá a barátai?

Ezek mind visszatartó erők, korlátok tudnak lenni, és a gamification egyik alapvetése, hogy egyszerű és egyértelmű lépéseket mutat a játékosoknak. ha ezen kérdések szerint átgondolod a lépéseket, akkor már lesz egy egyszerűsített folyamatod.

Ez még mindig egy közönséges lista, egyszerű, követhető lépésekkel. Arra viszont figyelj, hogy minden lépésről egyértelműen szólj a játékosaidnak, ezt hívjuk triggernek: küldj emailt, ugorjon fel egy ablak, küldj sms-t, vagy épp tegyél ki táblát.

Végül tegyél bele pár játékelemet! Kísérletezz bátran azokkal a játékokkal, amiket ismersz!

  • Tehetsz egy visszaszámlálót a feliratkozó űrlapra, mint amilyen a homokóra az Activity-ben.
  • Adhatsz egy kincses térkép darabot minden rendeléshez, és ha valaki az összes darabkát összegyűjti (azaz a teljes térképet), kap egy extra terméket. Ez ugyanolyan kollekció gyűjtés, mint ami a römizés alapja.

Ettől lesz játékosított a folyamatod: nem teljes játékokat használsz fel, csak pár elemet a játékokból. Te mit tudnál felhasználni a kedvenc játékodból?

Gamification példák a nagyvilágból

Szerencsére egyre több olyan ötletes kampányba és megoldásba futhatunk bele, amely tartalmaz valamilyen játékelemet, azaz játékosították.

Austin Kleon mondta egyszer, hogy a jó tervező másol, a zseni pedig lenyúl – és ezt mi is megtehetjük a legjobb ötletekkel. Összeszedtem neked néhány olyan játékosított megoldást, amelyet pici gondolkodással biztosan át tudsz formálni a saját üzletedre.

A LinkedIn egyik ismertetőjegye a profilkitöltöttségi sáv, ami egy hihetetlenül egyszerű haladásjelző, angolul progress bar. Azonban ez nem volt mindig része a felületnek. Egy korai megbeszélésen felmerült a probléma, hogy hogyan lehetne emelni a profilkitöltési hajlandóságot. Itt jött az ötlet, hogy mutassák meg, hogy a teljes kitöltöttséghez képest hol tart a felhasználó, és ezzel mennyire „erős” a profilja. Lefejleszteni a sávot két órányi munka volt, és átlagosan 20%-kal emelte meg a profilok kitöltöttségét.

2017 decemberében a Libri indított egy akciót, miszerint szerte az országban elhagynak könyveket, amiket meg lehet találni. Rengeteg apró mechanizmust felfedezhetünk a kampányukban: a kiszámíthatatlanságot (vajon hol bukkan fel legközelebb), a zsákba macskát (a megtalált csomagban nem tudom milyen könyv lesz), a jól megkomponált marketing narratívát, valamint az elkerülés motiváló erejét (nem akarunk kimaradni belőle, azaz a FOMO, mint Fear Of Missing Out jelensége).

Egy dél-amerikai kis étteremlánc, a Spoleto néhány éve nőnap alkalmából egy roppant egyszerű feladatot adott a hozzájuk betérő hölgyeknek: feléjük tartottak egy tükröt, és ha kimondták azt, hogy „Gyönyörű vagyok”, akkor nem kellett az ebédjüket kifizetniük. Ez a mechanizmus a fiatalok körében kedvelt felelsz vagy mersz játék egyik eleme. Elképesztő méretű marketing-visszhangja volt a kampánynak, és ház méretű PR hullámokra dobta fel az étteremláncot.

Az egészséges életmód hatalmas felvevő piaca a játékosított alkalmazásoknak. Az egyik kedvenc példám a Zombies, run! alkalmazás. Ez egy olyan applikáció, ami a kezdő futóknak segít megtartani újdonsült szokásukat. Ehhez a fejlesztők készítettek egy remek felületet, illetve egy kerettörténetet, amit fülhallgatón keresztül hallgathatunk futás közben. Itt kapjuk az utasításokat egy katonai bázisról, miszerint zombijárvány tört ki a világon, és az első feladatunk az, hogy egy lezuhant helikopterről elhozzuk az ellenanyagot. Ehhez pedig szaladnunk kell, különben a zombik utolérnek.

Ezt nyomatékosítja, hogy ha lassabban futunk, akkor a program zombihörgést játszik le a fülhallgatón keresztül, és ha nem gyorsítjuk a tempót, akkor eleségként végezzük. Tökéletes felhasználása a sokat hangoztatott narratíva és történetmesélés fontosságának, és még valamit tanulhatunk belőle.

Ha az elvégzendő feladatokat nem kötelező teherként állítjuk be, hanem kihívásként, amit ráadásul egy játékbeli szereplő ad nekünk, akkor egyből másképp állunk hozzá a teljesítésnek. Vajon miért lehet ez?

Játék vs munka, vagy játék és munka?

A játékosítás esszenciája abban rejlik, hogy képes olyan környezetet létrehozni, amelyet inkább érzünk játéknak, mint a valóságnak (de el nem szakadunk tőle). Az egyik legfőbb különbség a két világ között az, hogy ha a játékban hibázunk, nem félünk újrakezdeni. Ez sokkal felszabadultabb élményt jelent, mindegy, hogy marketing, HR, vagy épp oktatási projektben szeretnénk a játékok erejét felhasználni.

konyv_mockup_landing

hasznos, amit olvasol?

El se hinnéd, mennyi hasznos ötlet és módszer van még, amit megismerhetsz és felhasználhatsz. Írtunk egy könyvet a témában, hogy mégis elhidd. Érdekel?

Írtunk egy brutálhasznos , ingyenes e-bookot a témában.

Érdekel?

Játékosítás kezdőknek (vállalkozás verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.

Játékosítás kezdőknek (oktatói verzió)

Készítettünk egy e-bookot a gamificationről azért, hogy te ne csak értsd, de használni is tudd a munkádban. Hova küldhetjük?

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Az adatvédelmi nélkül sajnos nem lesz az igazi.
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Vigyázunk az adataidra. Adatkezelési tájékoztatót itt.